Sökning: "hur kom dans till"

Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade orden hur kom dans till.

  1. 16. Varför är det så lite dans i skolan? : en studie om elevers förhållningssätt till dans i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Emma Vahlberg; [2012]
    Nyckelord :dansundervisning; dans i skolan; elevers förhållningssätt till dans; genus; identitet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna kvalitativa studie är att beskriva och förstå om och hur genus konstrueras socialt i elever och lärares förhållningssätt till dans i skolan. Tre övergripande frågeställningar som jag använt som utgångspunkt i denna studie är, hur upplever elever, pojkar och flickor dans i skolan? Har genus några betydelser i elevers och lärares förhållningssätt till dans och har dans någon betydelse för pojkar och flickors identitetsskapande?  Metoden jag använde mig för att undersöka dessa frågeställningar var gruppintervjuer med elever och enskilda intervjuer med lärare. LÄS MER

  2. 17. Mötet mellan dans och nordisk natur : en explorativ studie

    M1-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Amanda Roynesdotter; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet har varit att utforska mötet mellan olika naturrums ”tilltal” och en dansares svar på detta tilltal. Avsikten är mer preciserat att utifrån ett fenomenologiskt perspektiv, beskriva innehåll och struktur på subjektiva upplevelser och erfarenheter såsom de framträder i mötet mellan naturen som fenomen och rörelse som improvisation och gestaltning. LÄS MER

  3. 18. Dans och Demokrati : Om lärande för hållbar utveckling inom dansämnet

    C-uppsats,

    Författare : [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Mitt syfte med detta arbete är att ta reda på vad hållbar utveckling kan betyda inom dansämnet och hur man som danslärare kan undervisa för att främja demokrati och hållbar utveckling. Jag genomförde fyra kvalitativa intervjuer med fyra yrkesverksamma danslärare, sammanställde deras svar och kopplade samman dessa med befintliga teorier om lärande, demokrati och kreativitet samt med tidigare forskning om hållbar utveckling. LÄS MER

  4. 19. "Hjalmogillet och knätofs" : en studie om elever och lärares syn på dans i skolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Liselott Blasek; Maria Lydigh; [2007]
    Nyckelord :dans i skolan; dans; rörelse; dansdidaktik; dansundervisning;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund Efter att ha vistats ute i verksamheten, både som vikarie och lärarstudent inom idrott och hälsa, har vi uppmärksammat att en stor del av eleverna har en negativ attityd gentemot dans i skolan. I vår empiriska studie hoppas vi få svar på varför det förhåller sig så. LÄS MER

  5. 20. Le marketing d'un pays : Label Suède

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi

    Författare :Erik Olsson; Anna Gustavsson; [2006]
    Nyckelord :Marketing; Marknadsföring;

    Sammanfattning : Résumé L’objet de ce mémoire est d’analyser la composition du label « Suède » et si c'est possible d'utiliser les méthodes de marketing traditionnel quand un pays est commercialisé. Nous centrons l‘attention sur l’office suédois du tourisme et des voyages qui est responsable pour le marketing de la Suède comme destination touristique. LÄS MER