Sökning: "hur kvinnor tänker"

Visar resultat 1 - 5 av 106 uppsatser innehållade orden hur kvinnor tänker.

  1. 1. “Jag tänker på maskiner, jag tänker på gubbar i skogen...” : Skogsindustriföretags arbete för att attrahera kvinnliga ingenjörer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Isabelle Hallberg; Stina Sjöberg; [2024]
    Nyckelord :Skogsindustri; ingenjörsstudenter; employer branding; jämställdhet; extern employer branding;

    Sammanfattning : Denna uppsats ägnas åt att undersöka hur industriföretag, specifikt inom skogsindustri branschen, arbetar för att attrahera kvinnliga ingenjörsstudenter till deras företag. Syftet med uppsatsen är således att erhålla en fördjupad förståelse för strategierna som industriföretag, specifikt inom skogsindustrisektorn, använder sig av för att attrahera kvinnliga ingenjörsstudenter till sina organisationer. LÄS MER

  2. 2. Jämställd trygghet i det offentliga rummet : Hur trygghet upplevs i offentliga miljöer samt hur trygghet behandlas i kommunal stadsplanering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Amanda Kireeva Hasan; [2023]
    Nyckelord :gender equality; gender perspective; urban planning; security; public space; social sustainability; jämställdhet; genusperspektiv; stadsplanering; trygghet; offentliga rummet; social hållbarhet;

    Sammanfattning : Jämställdhet och trygghet är begrepp som utgör en del av de sociala hållbarhetsmålen och förväntas därmed integreras i stadsutvecklingsarbetet. Det offentliga rummet är till för alla där rummet bidrar till en känsla av delaktighet och samhörighet, men stämmer det? Statistik tyder på att det är betydligt fler kvinnor än män som känner sig otrygga utomhus, den upplevda oron och rädslan kan i vissa fall begränsa kvinnor från att befinna sig ute i det offentliga. LÄS MER

  3. 3. “Många tänker att man har mens och sen är det bra. Men så är inte fallet, det är olika för alla kvinnor och det är ingenting man pratar om trots att det är någonting som händer varje månad för en kvinna.” : En kvalitativ studie om kvinnliga polisers upplevelser av sin menstruation i relation till deras arbete.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Ronja Malekzadegan; Sally Jönsson; [2023]
    Nyckelord :Menstruation; work; police; stigma; gender equality; Menstruation; arbete; polis; stigma; jämställdhet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka kvinnliga polisers upplevelser av sin menstruation i relation till deras arbete. Fokuset i denna studie riktas mot att undersöka hur sociala konstruktioner kan ha en inverkan på sambandet mellan menstruation och arbete. LÄS MER

  4. 4. Skogliga studenters yrkespreferenser - en jämförelse mellan studenter, alumner och befintliga tjänster inom skogsbranschen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för skog och träteknik (SOT)

    Författare :Maja Wassell; Timothy Kullin; [2022]
    Nyckelord :career choice; employers; students; the forest industry; the Forest Sciences Program; yrkesval; arbetsgivare; studenter; skogsbranschen; Skogskandidatprogrammet;

    Sammanfattning : Syftet var att undersöka vilka yrken aktiva studenter på Skogskandidatprogrammet tänker sig efter examen, jämföra deras tilltänkta yrkesval med alumnernas nuvarande yrke samt de tjänster som finns tillgängliga hos presumtiva arbetsgivare. Syftet var även att undersöka hur kön, ålder och arbetslivserfarenhet påverkar tilltänkt yrkesval hos aktiva studenter. LÄS MER

  5. 5. #Menstruationstabu : En kvalitativ studie om hur unga kvinnor uppfattar kampanjfilmers budskap om det tabubelagda ämnet, menstruation

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Cecilia Björklin; Nellie Sundström; [2021]
    Nyckelord :Menstruationstabu; unga kvinnor; Generation Z; budskap förankringar;

    Sammanfattning : Problemformulering: Runt hälften av världens befolkning består av kvinnor som har menstruation i sin vardag, men trots det är ämnet omringat av skam, tabu och stigma. Under de senaste åren, i samband med ett ökat menstruationsaktivism, har en ny era av menstruationsannonser dykt upp där man är mer villig att dela historier om menstruationsskam. LÄS MER