Sökning: "hur lär man sig engelska"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden hur lär man sig engelska.

  1. 1. ”Det är ju hur man lär sig språk – att jämföra med det man redan kan” : En intervjustudie med modersmålslärare i arabiska, engelska och somaliska om språkjämförelsers betydelse för spanskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Isa Lundqvist; [2024]
    Nyckelord :Cross-linguistic Influence CLI ; Contrastive Analysis CA ; Phenomenography; Cross-linguistic influence CLI ; Kontrastiv analys CA ; Fenomenografi; Influencia cros-lingüística; Análisis contrastivo; Fenomenografía;

    Sammanfattning : This essay investigates how mother tongue teachers in Sweden view cross-linguistic influence in the Spanish classroom. It focuses on three areas: the student groups’ linguistic profiles; the evaluation of described/presumed strengths and challenges within Spanish phonology, lexicon and morphosyntax; and perspectives on effective contrastive classroom practices. LÄS MER

  2. 2. Punctuation in Swedish Upper Secondary School

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Madsen; [2022]
    Nyckelord :Punctuation; Skiljetecken;

    Sammanfattning : Punctuation enhances the understanding and correct reading of written text by the use of spacing and conventional signs. When learning a language, the usage of correct punctuation is vital. This is especially important when learning a second language since punctuation rules vary between languages. LÄS MER

  3. 3. Unsupervised Image Classification Using Domain Adaptation : Via the Second Order Statistic

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Avdelningen för systemteknik

    Författare :Joel Bjervig; [2022]
    Nyckelord :machine learning; deep learning; image classification; transfer learning; domain adaptation; unsupervised domain adaptation; covariance;

    Sammanfattning : Framgången inom maskininlärning och djupinlärning beror till stor del på stora, annoterade dataset. Att tilldela etiketter till data är väldigt resurskrävande och kan till viss del undvikas genom att utnyttja datans statistiska egenskaper. LÄS MER

  4. 4. Vilket språk ska man använda? : En undersökning om undervisningsspråk i ämnet engelska i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Nhu Renkel; [2022]
    Nyckelord :modersmål; målspråk; kodväxling; uppfattningar;

    Sammanfattning : Vid undervisning i ämnet engelska finns möjligheten att använda både svenska och engelska. Det finns dock begränsat med forskning om val av undervisningsspråk för yngre elever. LÄS MER

  5. 5. Transspråkande - att använda flerspråkighet i engelskundervisning

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Anette Rasmusson; [2022]
    Nyckelord :translanguaging; transspråkande; flerspråkighet; interkulturalitet; engelskundervisning;

    Sammanfattning : Detta är ett utvecklingsarbete som genomförts vid Luleå tekniska universitet i utbildningen Kompletterande Pedagogisk utbildning (KPU) höstterminen 2021. Syftet med utvecklingsarbetet är att synliggöra och förstå hur elevers kunskaper och särskilt ordförråd i engelska kan utvecklas med stöd av flerspråkighet i undervisningen i årskurs 8 samt hur eleverna har uppfattat arbetet med flerspråkighet i engelskundervisningen. LÄS MER