Sökning: "hur lär sig barn att skriva och läsa"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden hur lär sig barn att skriva och läsa.

  1. 1. Möjligheter till språkutveckling genom boksamtal i flerspråkiga förskolor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Zilha Licina; [2020-09-10]
    Nyckelord :flerspråkighet; bokläsning; språkutveckling; högläsning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förskolan är för många barn i Sverige det första mötet med utbildningsväsendet och har en stor påverkan på deras utveckling och lägger grunden för ett livslångt lärande. Hur förskola möter barnens olika språk har en avgörande betydelse för hur barnen kommer att utvecklas som individer samt hur språket kommer att leda till ett bättre resultat i skolans värld. LÄS MER

  2. 2. "Läser, då lär man sig massa saker... om man inte läser så lär man sig nästan inte nått" : En intervjustudie med barn i förskoleklass om vad som motiverar dem till skriftspråk

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sofia Engblom Olsson; Louice Tegenfeldt; [2019]
    Nyckelord :Skriftspråk; motivation; lärare; förskoleklass; barnintervju; literacy;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är att öka kunskapen om vad som motiverar barn till att läsa och skriva. För att uppnå detta syfte har vi intervjuat några barn i förskoleklass om hur de talar om skriftspråk, dessa intervjuer genomfördes med åtta barn. LÄS MER

  3. 3. Du, jag och bokläsning - En resa från fantasivärld till verklighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fowzia Saed; [2018]
    Nyckelord :Bilderbok; bokläsning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med denna studie är beskriva pedagogers arbetssätt för att locka fram barns intresse för bokläsning i vardagliga aktiviteter, samt att se på vilket sätt bokläsningen används för att stimulera barns språkutveckling. Jag har valt att skriva om bokläsningens betydelse för språkutveckling i förskolan, för att jag har stort intresse av att lära mig mer om läsning och att stimulera barnen språkligt i tidig ålder. LÄS MER

  4. 4. Barns tidiga läs- och skrivinlärning : En studie av hur läroböcker för årskurs 1 förhåller sig till bokstavsintroduktion och avkodning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emilia Dahlbom; Linda Andersson; [2018]
    Nyckelord :avkodning; bokstavsbild; läromedel; bokstavsinlärning; bokstavsföljd; syntetisk metod; årskurs 1; Kråke i skolan; Bågen; Bokstavslandet;

    Sammanfattning : Att barn i Sverige lär sig läsa och skriva är en självklarhet och en demokratisk rättighet. Det  är  dock  inte  en  självklarhet  hur  inlärningen  går  till. LÄS MER

  5. 5. ASL-metoden : en tolkningsbar metod

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Sofia Johansson; [2017]
    Nyckelord :Att skriva sig till läsning; dator; lärarkompetens; läsa; skriva;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att öka förståelsen för ASL-metoden. Fokus var att ta reda på vilkamöjligheter och hinder som finns med ASL-metoden och datoranvändningen i metoden. Samt hurmetoden tar sig uttryck och vilka kompetenser som behövs för att arbeta med den. LÄS MER