Sökning: "hur lär sig barn"

Visar resultat 1 - 5 av 638 uppsatser innehållade orden hur lär sig barn.

  1. 1. Konflikthantering i förskolan : En intervjustudie om pedagogers uppfattningar kring kollegialt och enskilt arbete i samband med konflikter mellan barn

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Josefine Alm; Sandra Karlsson; [2024]
    Nyckelord :conflicts; collegial work; conflict management; conflict resolution; preschool; konflikthantering; pedagogiskt ledarskap; pedagogik; kollegialt arbete; Cohen;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagogers synsätt och deras arbete i samband med konflikthantering i förskolan kan skapa förutsättningar för barns utveckling och lärande. Genom att utföra semistrukturerade intervjuer med sex förskolepedagoger från två olika arbetslag har vi undersökt hur de ser på konflikter mellan barn och sin egen roll i samband med dessa, samt vilka kollegiala och enskilda konflikthanteringsstrategier som de uttrycker att de använder sig av. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares uppfattningar om arbetet med barns modersmål utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emilia Friberg; Shilan Farej; [2024]
    Nyckelord :Artefakter; Appropriering; Förskollärare; Lärande; Modersmål; Scaffolding och Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Vi lever i ett mångkulturellt samhälle där förskolan ska ge varje enskilt barn förutsättningar att främja både barnets modersmål och det svenska språket. Syftet med föreliggande studie är att hur förskollärare beskriver att de främjar och arbetar med barn som har ett annat modersmål än svenska, utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande. LÄS MER

  3. 3. ”DET HAR JAG REDAN LÄRT MIG NÄR JAG VAR LITEN” : Förskolebarns perspektiv på lek och på lärande i lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Wilma Byström; Martine Vikberg; [2023]
    Nyckelord :Barns perspektiv; rollek; sociokulturellt perspektiv; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att öka kunskapen om hur barn i förskolan resonerar om lek och ifall de uppfattar ett lärande i lek. Studien grundar sig i kvalitativa och semistrukturerade intervjuer med barn i förskolan som informanter. LÄS MER

  4. 4. FÖRÄLDRAR AV SIN TID : DEN RÄTTSLIGA KONFLIKTEN MELLAN BARNETS RÄTT TILL INTEGRITET OCH FÖRÄLDRARS BESTÄMMANDERÄTT I EN DIGITAL TIDSÅLDER

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Hanna Johansson; [2023]
    Nyckelord :Barnrätt; rätten till privatliv; integritet; föräldrarätt; GDPR; sharenting;

    Sammanfattning : På senare tid har ett växande intresse av att dela med sig av sin vardag till vänner, familj och i vissa fall även främlingar på sociala medier tagit form. Den fortsatta digitaliseringen av samhället tyder på att trenden inte kommer att avta och den rör sig även ner i åldrarna. LÄS MER

  5. 5. Barnhälsovårds-sjuksköterskors erfarenhet av hur skärmtid påverkar barns utveckling : En empirisk kvalitativ studie

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Emma Ejebring; Ida Leremar; [2023]
    Nyckelord :Children; Child health; Child health nurses´; development; screentime; Barn; Barnhälsovård; Barnhälsovårdsjuksköterska; skärmtid; utveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Små barn spenderar allt mer tid framför digitala skärmar. Enligt WHO:s riktlinjer rekommenderas ingen skärmtid för barn under två år. Folkhälsomyndigheten saknar riktlinjer angående skärmtid, de anser att samtida forskning inte uppnått tillräckligt tydliga slutsatser. LÄS MER