Sökning: "hur lärare motiverar sina elever"

Visar resultat 11 - 15 av 110 uppsatser innehållade orden hur lärare motiverar sina elever.

  1. 11. Språkliga strategier nyanlända elever och lärare kan använda i svenskundervisningen för inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lisa Galo; Malin Hansen; Jennie Papantoni; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie syftar till att undersöka vilka strategier nyanlända elever har enligt aktuelloch relevant forskning, för att ta till sig det svenska språket. Studien undersöker även hursvenskundervisningen utformas av lärare för att inkludera nyanlända elever. LÄS MER

  2. 12. Att skapa läsande elever : Hur elever motiveras till skönlitterär läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Mathilda Noreng; Brask Sam; [2022]
    Nyckelord :Motivation; skönlitteratur; högstadiet; intervjuer; verklighetsbaserat; samtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad lärare kan göra för att skapa motivation hos elever till att läsa skönlitteratur. Studien genomfördes genom att intervjua lärare om hur de arbetar med skönlitterär läsning och vad de tänker på när de utformar sin undervisning och gör sina val av skönlitteratur. LÄS MER

  3. 13. Hur lärare kan hjälpa elever att våga tala engelska : En studie om lärares syn på talängslans inverkan för elevers kommunikativa utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Ann-Mari Sunna; [2022]
    Nyckelord :Foreign language anxiety FLA ; young language learners YLL ; willingness to communicate WTC ; Talängslan; unga språkelever; kommunikation;

    Sammanfattning : Att som elev delta muntligt i engelskundervisningen kan vara spännande för många elever men för en del elever uppstår talängslan. Talängslan innebär att man vid specifika situationer upplever ångest för att tala. LÄS MER

  4. 14. Elevers uppfattning om hur idrottslärare jobbar med motivation inom ämnet idrott & hälsa : En intervjustudie på avancerad nivå

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :André Lopez; Anton Mårtensson; [2022]
    Nyckelord :SDT; Motivation in education; Motivation;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från frågeställningen hur upplever gymnasieelever att lärarna i idrott och hälsa arbetar med motivation i sin undervisning? Syfte Studiens syfte är undersöka hur elever som går sista året på gymnasiet upplever att deras lärare arbetar med motivation under lektionerna i den vardagliga skolverksamheten. För att besvara frågeställningen användes följande underfrågor; Vad motiverar eleverna i ämnet idrott och hälsa? Tror eleverna själva att det går att motivera alla elever i skolan? Tror eleverna att det är ett medvetet eller omedvetet arbete med motivation från lärarna? Upplever eleverna ämnet idrott och hälsa som motiverande?   Metod Studien är av en kvalitativ ansats. LÄS MER

  5. 15. “Det ligger ett jättestort ansvar på oss lärare att se till att elever läser” : Motiverande lässtrategier för ökad läsning bland elever i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Agnes Gustafsson; Marit Jacobs Hanefors; [2022]
    Nyckelord :lässtrategier; mängdträning; nivåanpassad parläsning; läxläsning; läsning i hemmet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ta reda på hur lärare i årskurserna 1–3 undervisar i lässtrategier samt hur de motiverar elever till ökad läsning av skönlitterära böcker. För att ta reda på det utgår vi från två frågeställningar: Vilka strategier säger lärarna att de använder för att öka läsandet bland sina elever? På vilka sätt beskriver lärarna att de stöttar eleverna med hjälp av olika strategier i och utanför skolan? För att få svar på våra frågor användes en kvalitativ metod där intervjuer med nio grundskollärare i årskurserna 1–3 genomfördes. LÄS MER