Sökning: "hur lärarna upplever stress arbetsbelastning"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden hur lärarna upplever stress arbetsbelastning.

  1. 1. Att räcka till när förutsättningarna inte finns : En kvalitativ studie om hur lärare upplever sin arbetsmiljö

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Hampus Lewin; Linnea Hedin; [2023]
    Nyckelord :lärare; arbetsmiljö; stress; psykisk ohälsa; nyinstitutionell teori; krav-kontroll-stöd;

    Sammanfattning : Denna studie har riktat in sig på lärares arbetsmiljö med fokus på hur de själva upplever den. Lärare beskrivs ofta som en yrkesgrupp med hög stress och mycket krav. Syftet med uppsatsen har varit att belysa de eventuella problem som finns i arbetsmiljön på skolan. LÄS MER

  2. 2. Lärares psykiska hälsa : psykisk påfrestning i lärares arbetsliv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Casper Wåreus; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning I dagens skola utsätts majoriteten av lärare för psykiska påfrestningar och det kan tyckas vara ohanterligt eller att tiden inte räcker till för primära arbetsuppgifter, själva lärandet. De psykiska påfrestningarna kan ta många olika former och skepnader, men vad är det egentligen som orsakar denna turbulens, stress och oro bland lärare? Detta ska undersökas i studien med följande frågeställningar; syftet med denna studie är att undersöka hur lärare ser på sin arbetsmiljö och hur påfrestningar påverkar lärarna och vad det är de utsätts för, hur de hanterar psykiska påfrestningar samt om påfrestningarna har någon negativ eller positiv effekt på lärares välmående? Metod För att undersöka lärares psykiska hälsa och arbetsmiljö valdes en kvalitativ studie där syftet var att förstå och söka djupare kunskap. LÄS MER

  3. 3. Gymnasieelevers förändrade läsvanor : En fenomenografisk studie av lärares upplevelser av elevers förändrade läsvanor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Rickard Trombati; [2022]
    Nyckelord :skönlitteratur; GY11; svenskämnet; läsning; läsvanor; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur gymnasielärare i svenska upplever gymnasieeleversförändrade läsvanor gällande läsning av skönlitteratur i skolan och på fritiden. Studien utgårpåverkansfaktorerna den tekniska utvecklingen, läroplan- och betygsreform samt lärarenslärarutbildning. LÄS MER

  4. 4. Covid-19 och dess påverkan på den svenska skolan : En studie om hur distansundervisning påverkar lärare i idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Benny Assmar; Martin Lindau; [2021]
    Nyckelord :Digitalization; digital competence; distance education; physical education distanslearning; corona; Covid 19; Digitala verktyg i skolan; digitalisering i skolan; distansundervisning idrott och hälsa; digitala verktyg till idrott och hälsa; distansundervisning idrottslärare; digitalisering; digital kompetens; pedagogiskkunskap i distans. Läroplansteori; ramfaktorteori; Covid-19; Corona;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Det övergripande syftet är att ta reda på hur distansundervisningen har påverkat lärare i ämnet idrott och hälsa under rådande pandemin (Covid-19) på grundskolan (årskurs 4–9) och gymnasiet.    Hur upplever lärare i ämnet idrott och hälsa att de påverkas av distansundervisning? Vilka för och nackdelar finns det med distansundervisning, enligt lärare i idrott och hälsa?  Metod  Studien är en kvantitativ undersökning som genomfördes på lärare i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet, högstadiet och mellanstadiet. LÄS MER

  5. 5. Lärares upplevelser av stress i yrket

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Henrietta Ottersten; Angelica Hallgren; [2019]
    Nyckelord :stress; teachers work environment; stress within the profession of teaching; stress; lärares arbetsmiljö; stress i läraryrket;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka grundskollärares arbetssituation, utifrån deras upplevelser av stress. Frågeställningarna undersökte stressfaktorer, stresshantering samt förväntningarna lärarna upplever sig ha på sig. Deltagarna i studien var sex stycken kvinnliga grundskolelärare, i åldrarna 36-53 år. LÄS MER