Sökning: "hur mår barn i förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade orden hur mår barn i förskolan.

  1. 6. ”Jag ser att barnen mår dåligt" : En studie om hur förskollärares stress påverkar omsorgen och undervisningen i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Annika Hedlund; Jennica Sebelius; [2019]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; stress; omsorg; undervisning;

    Sammanfattning : Inledning Förskolan är barnens egen första arbetsplats. Det är oftast här de vistas den största delen av dagen. Det är även här som pedagoger ska lägga grunden för det livslånga lärandet och se till att barnen får all den omsorg de behöver. LÄS MER

  2. 7. Yoy - Känslobarometer : Verktyg som synliggör mående och känslor, som syftar till att öppna upp för reflektion och samtal.

    Kandidat-uppsats, Konstfack/Industridesign

    Författare :Frida Nyberg; [2017]
    Nyckelord :Stress; Användartester; Mående; Känslor; Samtal; Reflektion; Verktyg; Förebygga; Medvetenhet; Utmattning; Stresshantering; Lycka; Olycka; Hälsa; Ohälsa; Metoder för samtal; Lyssna; Staplar; Armatur; Förmedla känslor; Positiva känslor; Negativa känslor; Glasblåsning; Uppmärksamhet;

    Sammanfattning : Att uppleva stress är en del av livet. Det är ett tillstånd där balansen mellan resurser och belastningar rubbas. Ett tillstånd som egentligen inte är farligt utan har hjälpt oss människor att överleva genom att aktivera kroppen vid fara i många miljoner år. Idag utgörs farorna av helt andra saker än rovdjur. LÄS MER

  3. 8. Fysisk aktivitet, en del i förskolans verksamhet : Förskollärares uppfattningar om hur fysisk aktivitet påverkar barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jennie Adolfsson; Evelina Andersson; [2017]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förskolemiljö; barn; förskollärare; förhållningssätt; utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa förskollärares uppfattningar kring vad fysisk aktivitet kan ha för betydelse för barns utveckling, samt hur de arbetar för att främja fysisk aktivitet och hur de ser på inne-och utemiljöns betydelse i förskolan. De frågeställningar vi vill undersöka är, vilka uppfattningar förskollärare har kring vad fysisk aktivitet kan ha för betydelse för barns utveckling, hur förskollärarna beskriver att de arbetar för att främja fysisk aktivitet i förskolans verksamhet samt hur förskollärarna beskriver inne- och utemiljöernas påverkan på den fysiska aktiviteten. LÄS MER

  4. 9. Här mår jag bra

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nina Kristensen; Kristina Schwartz; [2016]
    Nyckelord :barn; fysisk miljö; livslångt lärande; miljöestetik; stimulans; välbefinnande;

    Sammanfattning : Förskolan ska erbjuda en trygg miljö som är utmanande och lockar till lek och utforskande. För att kunna bygga upp en sådan fysisk miljö behövs tvärvetenskaplig kunskap om vilka komponenter som bidrar till att miljö upplevs på ett visst sätt. Förskolans läroplan ger inga konkreta råd angående den fysiska miljöns utformning. LÄS MER

  5. 10. Förskolan Kojan

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Linnéa Westberg; [2016]
    Nyckelord :förskola; kojan; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Dagens städer förtätas och marken blir allt mer dyrbar.  Det leder till att grönområden byggs bort och de fria ytorna mellan husen minskar. Barn är de som prioriteras sist när städerna växer. Förskolor får allt mindre yta, framför allt gården och utemiljön blir lidande. LÄS MER