Sökning: "hur man arbetar med språket på förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 56 uppsatser innehållade orden hur man arbetar med språket på förskolan.

  1. 6. Förskolebarns möjligheter att utveckla sina språk : Några förskolepedagogers syn på arbetet med flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Elise Torp Sandberg; [2021]
    Nyckelord :Language development; native language; preschool children; Swedish preschool; Förskolebarn; modersmål; språkutveckling; svensk förskola.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to gain knowledge about how employees in Swedish preschools work to ensure that children with native languages other thanSwedish are given the opportunity to develop in both the Swedish language and in their native language. The study also looked at the opportunities andchallenges educators saw in this work. LÄS MER

  2. 7. Det är det här blandspråket som finns i kommunen, att man blandar en mening på finska och en på svenska eller till och med blandar ord från båda språken i samma mening : En kvalitativ studie om förskolans utmaningar i en flerspråkig gränskommun

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Helena Abrahamsson; Tommi Maijanen; [2021]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; gränskommun; modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : I förskolans uppdrag ingår det att barn med annat modersmål än svenska ska ges möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål. Med denna studie vill vi synliggöra de språkliga utmaningarna som pedagogerna ställs inför i en gränskommun i Sverige. LÄS MER

  3. 8. Att arbeta språkutvecklande i heterogent språkliga barngrupper. : en kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt och strategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Gustafsson Kristina; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att söka förståelse för förskollärares reflektioner och strategier kring språkutveckling i heterogent språkliga bargrupper. I forskning framhävs vikten av att det finns en positiv inställning och attityd till flerspråkighet i samhället och att barn får använda sig av sina olika språk som resurs i förskolans aktiviteter. LÄS MER

  4. 9. Språket och musiken - en duo att räkna med : En studie om musik som ett verktyg för språkutveckling i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lisa Forsberg; Lööv Elin; [2020]
    Nyckelord :Musik; sociokulturellt perspektiv; enkät; observation; språkutveckling; förskola; barnskötare; förskollärare.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur barnskötare och förskollärare upplever att musik kan vara ett verktyg för språkutveckling samt hur de arbetar med musik som ett redskap för språkutveckling i förskolan, Studiens deltagare är endast barnskötare och förskollärare, dessa benämns även som pedagoger. Till grund för studien formuleras två forskningsfrågor. LÄS MER

  5. 10. ”Man tar in olika lärdomar” : En studie av hur pedagoger beskriver sitt arbete med estetiska uttrycksformer bild och musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maryam Dorbeygi Namaghi; Alcinda Gomes Rodrigues; [2020]
    Nyckelord :Förskollärare; bild-och musikdidaktik; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Syftet med den här studien var att undersöka hur förskollärare arbetar med estetiska uttrycksformer så som bild och musik, vad har de för motiv för att tillämpa estetiska ämnen i förskolan och hur gör dem det? Vår studie utgår ifrån läroplansteoretiska perspektivet och vilka ramfaktorer som påverkar verksamheten när man arbetar med estetiska uttrycksformer. Vi har använt oss av kvantitativ och kvalitativa undersökningar för att få förskollärares syn på ämnet i form av enkät och intervjuer. LÄS MER