Sökning: "hur man beskriver hur hur ett barn blir till"

Visar resultat 1 - 5 av 78 uppsatser innehållade orden hur man beskriver hur hur ett barn blir till.

  1. 1. Musik, en överlevnadsstrategi för svarta kroppar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Aurelia Kisseih; [2023-05-24]
    Nyckelord :minoritetsstress; prestationsångest; förväntning; föreställning; mental träning; kristallmeditation; soundterapi; musikterapi;

    Sammanfattning : I åttonde klass gjorde vi en studieresa på Lindhagaskolan till Polen. Jag kommer inte ihåg så mycket av koncentrationslägren, utan mer några incidenter varav en, när en gumma kom fram och gapade ivrigt “picture picture”. Hon ställde sina två barn bredvid mig och började knäppa kort. LÄS MER

  2. 2. “-De flesta är flerspråkiga nuförtiden” : Hur förskollärare resonerar kring flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nefide Feyzoula; Josefin Johnsson; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; förskola; flerspråkighet; språkutvecklande arbetssätt; intervjuer;

    Sammanfattning : Inledning I dagens förskolor möter vi allt fler barn som är flerspråkiga och den svenska förskolan har förändrats från att ha varit enspråkig till att bli flerspråkig. Genom språket lär sig människan att kommunicera, utveckla sin identitet och uttrycka sina känslor. LÄS MER

  3. 3. “Det är ju det man önskar alla barn, att få uppleva, att vara någon annanstans” : En kvalitativ studie om hur lärare i årskurs 2 planerar och tillämpar enskild läsning i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emma Bromér; [2023]
    Nyckelord :Independent reading; primary school; grade 2; reading development; teachers perspective; Enskild läsning; lågstadiet; årskurs 2; läsutveckling; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : För att ge alla elever möjlighet att läsa enskilt är det av stor vikt att den enskilda läsningen är ett inplanerat moment i undervisningen. Genom enskild läsning får eleverna möjlighet att utveckla sin läsförmåga, vilket bland annat innebär utveckling av avkodning, läsförståelse och läsflyt. LÄS MER

  4. 4. Framställningar av föräldraskap och samhällsstöd : En netnografisk studie om att vara förälder till ett barn med neuropsykologisk funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Linda Lifbom; [2022]
    Nyckelord :NPF; stigma; parents; community support; parental situation; NPF; stigmatisering; föräldrar; samhällsstöd; föräldrasituation;

    Sammanfattning : I samhället finns olika instanser som ska bistå individer med hjälp och stöd när behov uppstår. Föräldrar är de som har det yttersta ansvaret för att stötta och hjälpa sina barn, men personer som har en neuropsykologisk funktionsnedsättning (NPF) är ofta i större behov av stöd och hjälp i sin vardag. LÄS MER

  5. 5. Barns perspektiv på relationer och inflytande på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ann-Christin Andersson; Le Tam Van; [2022]
    Nyckelord :Barn; Barns perspektiv; Fritidshem; Inflytande; Känslor; Omsorgsetik perspektiv; Relationell pedagogik; Relationer; Upplevelser; Vuxna;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att beskriva barns upplevelser om och därmed bidra med en inblick i hur relationer mellan barn och vuxna på fritidshemmet kan upplevas ur barns perspektiv. I denna studie har vi använt oss av två frågeställningar. Den första frågar hur barn upplever sina relationer med vuxna på fritidshemmet. LÄS MER