Sökning: "hur man gör en sammanfattning genus"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden hur man gör en sammanfattning genus.

  1. 1. Pojkar, ge nu flickor möjligheten att bestämma sitt eget betyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pontus Kozan; [2022]
    Nyckelord :elever; egenmakt; idrottsundervisning; könsmönster; jämställdhet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur eleverna upplever könsmönster och hur egenmakt uppfattas i idrottsundervisningen. Detta ledde in på följande frågeställningar: 1.      Hur ser elever på egenmakt under ordinarie idrottsundervisning? 2. LÄS MER

  2. 2. "Är man förskollärare, så är man förskollärare" : En kvalitativ undersökning kring mansbristen i förskolebranschen

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mary Pennemark; Sanna Ek; Linnea Glasberg; [2016]
    Nyckelord :Pre-school sector; pre-school teacher; organization; equality management; equality; male and female leadership; gender differences; gender; management; Förskolebranschen; förskollärare; organisation; equality management; jämställdhet; manligt och kvinnligt ledarskap; könsskillnader; genus; management;

    Sammanfattning : Sammanfattning - ”Är man förskollärare, så är man förskollärare” - En kvalitativ undersökning kring mansbristen i förskolebranschen Datum:               2016-05-27 Nivå:                    Kandidatuppsats, företagsekonomi, 15 hp Institution:      EST - Ekonomi, Samhälle och Teknik vid Mälardalens Högskola Författare:       Linnea Glasberg, 30 mars 1994; Mary Pennemark, 30 maj 1988; Sanna Ek, 7 november 1994 Titel:                   ”Är man förskollärare, så är man förskollärare” - En kvalitativ undersökning kring mansbristen i förskolebranschen Handledare:   Johan Grinbergs Nyckelord:       Förskolebranschen, förskollärare, organisation, equality management, jämställdhet, manligt och kvinnligt ledarskap, könsskillnader, genus, management. Frågeställningar:        ● Varför är det så få män som arbetar inom förskolebranschen? ● Hur är de olika arbetsuppgifterna fördelade mellan könen inom förskolebranschen? ● Hur ser kvinnors och mäns ledarskapsstilar ut inom förskolebranschen? ● Hur arbetar förskolor för att anställa fler män? Syfte:                   Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera varför förskolebranschen är ojämnt könsfördelad, där männen är i minoritet bland medarbetarna, samt hur organisationer inom den kvinnodominerade förskolebranschen arbetar för att uppnå jämställdhet. LÄS MER

  3. 3. Varför är det så lite dans i skolan? : en studie om elevers förhållningssätt till dans i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Emma Vahlberg; [2012]
    Nyckelord :dansundervisning; dans i skolan; elevers förhållningssätt till dans; genus; identitet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna kvalitativa studie är att beskriva och förstå om och hur genus konstrueras socialt i elever och lärares förhållningssätt till dans i skolan. Tre övergripande frågeställningar som jag använt som utgångspunkt i denna studie är, hur upplever elever, pojkar och flickor dans i skolan? Har genus några betydelser i elevers och lärares förhållningssätt till dans och har dans någon betydelse för pojkar och flickors identitetsskapande?  Metoden jag använde mig för att undersöka dessa frågeställningar var gruppintervjuer med elever och enskilda intervjuer med lärare. LÄS MER

  4. 4. Tjejer kan visst vara brandmän. En jämförande studie om genus och jämställdhet i förskolan.

    C-uppsats,

    Författare :Paula Andersson; Kristina Knutas; Anna Gustafsson; [2010]
    Nyckelord :genus;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med denna studie är att undersöka ett antal pedagogers föreställningar och tankar kring genusoch genusmedvetenhet i förskolan. Vi gör en jämförande studie på två förskolor med olikaförkunskaper om genus och jämställdhet. LÄS MER

  5. 5. Genus ur ett samhällsperspektiv – en studie om barnlitteratur och att bryta eller byta könsroller

    C-uppsats,

    Författare :Anna Hugdahl; [2010]
    Nyckelord :Genus; Jämställdhet; Genusmedvetenhet; Killigt;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med mitt arbete har varit att diskutera och problematisera omeffektivt jämställdhetsarbete handlar om att byta eller bryta stereotypa könsroller. Jag harutgått ifrån läroplaner och andra policydokument samt att jag tittar på genus urbarnboksperspektiv. LÄS MER