Sökning: "hur man skriv en uppsats"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden hur man skriv en uppsats.

  1. 1. Språkstörning och matematiksvårigheter : några gymnasieelevers upplevelser och erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Mirjam Västskär; [2019]
    Nyckelord :Mathematical difficulties; SLI; specific language impairment; pupil perspective; upper secondary school; Elevperspektiv; gymnasiet; matematiksvårigheter; språkstörning;

    Sammanfattning : Problemområdet i denna uppsats rör matematiksvårigheter hos elever med språkstörning på gymnasiet. Bakgrunden är bland annat den rapport från SPSM (2018) som visar att rutiner kring elever med språkstörning på gymnasiet är bristfälliga samt en stor mängd forskning som konstaterar att det finns ett samband mellan språkstörning och matematik. LÄS MER

  2. 2. Hur undervisa för att höja måluppfyllelsen? Hur några specialpedagoger, i segregerade områden med låg måluppfyllelse, ser på högstadieskolors möjligheter att förändra sitt arbetssätt och därmed minska andelen elever i behov av särskilt stöd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Åsa Norlin; [2014-04-22]
    Nyckelord :likvärdig skola; specialpedagoger; högstadieskolor; segregerade områden; låg måluppfyllelse; anpassade arbetssätt; elever i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna uppsats är att undersöka hur specialpedagoger i segregerade områden med låg måluppfyllelse ser på högstadieskolors möjligheter att förändra sitt arbetssätt och därmed minska andelen elever i behov av särskilt stöd. Följande studie är menad som ett bidrag för att komma ett steg närmare hur lärare och specialpedagoger bör agera på den allra närmaste nivån dvs. LÄS MER

  3. 3. Kartläggning och testning av läs- och skrivsvårigheter hos vuxna med svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Rut Lindmark; [2010-06-18]
    Nyckelord :Dyslexi; specifika läs- och skrivsvårigheter; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar kartläggning och testning av läs- och skriv-svårigheter hos vuxenstuderande som har svenska som andraspråk. Arbetet tar sin utgångspunkt i den fonologiska förklaringsmodellen av dyslexi/specifika läs- och skrivsvårigheter, vilken framhåller att svårigheterna med att läsa och skriva bottnar i en svaghet i det fonologiska systemet. LÄS MER

  4. 4. Skönlitteratur i tematiskt arbete- möjligheter och begränsningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Suzanna Hedberg Rathje; Emma Jönnert; [2010]
    Nyckelord :Grundskolan; Livsfrågor; Skönlitteratur; Temaarbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur det kan fungera att arbeta tematiskt med skönlitteratur som kunskapskälla. Detta gör vi genom att analysera arbetet med den skönlitterära boken Inte bara tennis av Peter Barlach (2007) i ett temaarbete med namn På liv och död i en fjärdeklass. LÄS MER

  5. 5. ”Jag skriver och skriver för att komma ihåg…” Några burmesiska flyktingars vägar till användandet av det svenska skriftspråket.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Iréne Antby; [2008]
    Nyckelord :litteracitet; andraspråk; inlärningsstrategier; läs- och skriv-användning; karenska; burmeser;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar en grupp burmesiska flyktingar och deras olika vägar till användandet av det svenska språket för att läsa och skriva. Syftet är att få veta lite mer om hur de som vuxna lär sig ett andraspråk och vilka strategier de med fördel använder vid språkinlärningen. LÄS MER