Sökning: "hur objektiv är läroboken"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden hur objektiv är läroboken.

  1. 1. Hur framställs kristendomen i lärobokstexter för grundskolans årskurser1-3? : En jämförande läromedelsanalys

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Angelica Grönesjö; Emelie Knutsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Religionsämnet i Sverige har sina rötter djupt rotade i en kristen luthersk tradition. Viktigaskeden i historien har inneburit att Sverige förändrats från ett enhetligt kristet land till ett mångkulturellt och sekulariserat land. LÄS MER

  2. 2. Tendentiösa läroböcker -en studie om lärares strategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Henrik Johnsson; [2014]
    Nyckelord :gymnasieskola; intervju; källkritik; läroböcker; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Jag ville i mitt examensarbete undersöka vilka metoder man kan använda sig av som lärare när man stöter på inslag i läroböcker som kan uppfattas som tendentiösa. Som metod valde jag att intervjua fem lärare i samhällskunskap på gymnasiet, intervjuerna har analyserats kvalitativt. LÄS MER

  3. 3. Hur objektiv är läroboken? - Hur framställs Islam, ”araben” och ”arabvärlden” i ett antal svenska historieläroböcker?

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Rickard Wozniak; Håkan Söderholm; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Där här uppsatsens huvudsakliga fokus ligger på att analysera ett litet antal exemplar av svenska historieläroböcker för högstadiet och gymnasiet. Ämnet för analysen är det som kallas för orientalism eller hur Edward Said poängterade hur han tyckte att de västerländska akademiska institutionerna hade gjort den orientaliska världen till en västerländsk diskurs som de använde som medel för att definiera araben och arabvärlden utifrån. LÄS MER