Sökning: "hur påverkar datorspel"

Visar resultat 1 - 5 av 72 uppsatser innehållade orden hur påverkar datorspel.

  1. 1. Digitala verktyg och undervisningsmetoder i grundskolans EFL-undervisning : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Adam Mannai; Alex Kindberg; [2024]
    Nyckelord :Undervisning; digitala verktyg; engelska; andraspråksundervisning.;

    Sammanfattning : Engelskan spelar en central roll i dagens samhälle, och som en konsekvens av digitaliseringens framgång under början av 1970-talet stöter vi dagligen på det engelska språket. Barn och ungdomar utsätts också för betydande mängder engelska under sin fritid, främst genom datorspel och sociala medier. LÄS MER

  2. 2. Musikimplementationens påverkan på spelupplevelse : En undersökning kring hur valbar icke-diegetisk musik i ett spel påverkar spelupplevelsen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :David Siljeholm; [2023]
    Nyckelord :Musik; implementation; spelupplevelse; datorspel; immersion;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att observera hur spelupplevelsen påverkas av en musikimplementation med tre valbara kontrasterande kompositioner gentemot en förutbestämd komposition. Undersökningen baserades på tidigare forskning som undersökt musikens inverkan på upplevelse och prestation. LÄS MER

  3. 3. Effects of Head-Coupled Perspective on User Experience in a First-Person Shooter Game

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Nathanael Remstedt; Filip Unger; [2023]
    Nyckelord :Head-Coupled Perspective; User Experience; Game Experience Questionnaire; Video Games; Huvudkopplat Perspektiv; Användarupplevelse; Frågeformulär om Spelupplevelse; Datorspel;

    Sammanfattning : Background. Head-tracking enables the use of head movements as a form of input for video games. Some games allow the player to use their head to orient the in-game camera. However, the movement of the in-game camera is seldom proportional to the movement of the player. LÄS MER

  4. 4. ICKE-LINJÄRITET I LINJÄRA SPEL : Hur påverkar designmönster spelarens uppfattning av icke-linjäritet i spel?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Albin Dahlheim; Hirad Salmend; [2023]
    Nyckelord :Icke-linjär; Linjär; Autonomi; Utforskning; Level design; Game design;

    Sammanfattning : En undersökning utfördes av hur väl designmönster som fokuserar på autonomi och utforskning skapar uppfattning av icke-linjäritet hos spelare. Genom användningen av tidigare undersökta mönster och principer inom level design skapades en artefakt i form av ett datorspel med tre nivåer som undersökte dessa designmönster. LÄS MER

  5. 5. En ekokritisk analys av hur A Short Hike tränar spelaren i hållbara värderingar

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Manfred Dahl; Felix Wallin; [2023]
    Nyckelord :spel; hållbara värderingar; Self-transcendence; Self-enhancement;

    Sammanfattning : The world is facing an ecological crisis, and it is essential that we transition to a sustainable culture and sustainable behavior. At the same time, the gaming industry produces games that largely contradict these principles. LÄS MER