Sökning: "hur påverkar islam samhället"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden hur påverkar islam samhället.

  1. 1. "De" är inte som "vi" : En kvalitativ studie om medias framställning av muslimer samt dess påverkan på det svenska samhället

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Angelica Larsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur islam och muslimer framställdes isvensk nyhetsmedia i samband med Rasmus Paludans provokativa manifestationer, vilka ägderum i Sverige mellan år 2020–2022. Till följd av dessa manifestationer bröt våldsammaupplopp ut på olika platser i Sverige, vilka kallas påskupploppen. LÄS MER

  2. 2. Med religionen som utgångspunkt i en sekulär vardag : En kvalitativ studie om fyra unga muslimers vardag i Sverige

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Patrik Jonsson; [2017]
    Nyckelord :Disciplinerad social responsivitet; islam i Sverige; muslimer i Sverige; integration; socialpsykologi; religion och kultur;

    Sammanfattning : Denna uppsats i socialpsykologi undersöker hur muslimskt troende individer upplever det är att leva i ett svenskt samhälle. Undersökningen baseras på fyra stycken intervjuer med unga invandrande muslimer från Somalia. Fokus ligger på hur de upplever att deras religiösa tillhörighet påverkar deras vardagliga liv i ett sekulärt samhälle. LÄS MER

  3. 3. "En slöja är som ett iphone-skal, du skyddar det viktigaste du har" : Hur kommer fördomar till uttryck i skolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mathilda Nilsson; Niclas Woodbride; [2016]
    Nyckelord :religion; teaching; Islam; Islam; lärare; Islam; skola; fördomar;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker hur eventuella fördomar mot Islam och muslimer ser ut och hur dessa hanteras i skolan. Det genomfördes kvalitativa intervjuer med 6 elever och 3 lärare för att finna ett resultat. Studien visar att det förekommer situationer där fördomar spelar en roll i skolan. LÄS MER

  4. 4. ‘Vi och dom‘ -Mediediskursen om Islam och muslimer : En kritisk diskursanalys av medierapporteringen om Islamiska Staten i Irak och Syrien

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Rebecka Lööv; [2015]
    Nyckelord :Critical discourse analysis; discourse; media discourse; Islamic State; IS; newspaper articles; muslims; Kritisk diskursanalys; CDA; diskurs; IS; Islamiska Staten; Fairclough; media; mediediskurs; tidningsartiklar; Islam; muslimer; utbildningsområdet; kritiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att genom en kritisk diskursanalys av utvalda tidningsartiklar, redogöra för framställningen av Islamiska Staten (IS) i Irak och Syrien. Det avses genomföras i identifiering och analysering av framträdande diskurser i textmaterialet. LÄS MER

  5. 5. Muslimsk identitet och assimilation i det sekulära Sverige : En kvalitativ intervjustudie av det religiösa självförverkligandet utifrån jungiansk teori

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Per-Erik Söderberg; [2014]
    Nyckelord :religionsvetenskap; islam; muslim; assimilation; identitet; sekularisering; Jung; fenomenografi;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att utifrån jungiansk teori bilda en förståelse för hur assimilation påverkar muslimsk identitet och självförverkligande i en sekulär kontext. Detta genom en fenomenografisk analys av det empiriska materialet, vilket består av kvalitativa intervjuer med troende muslimer. LÄS MER