Sökning: "hur påverkar media oss individer"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden hur påverkar media oss individer.

  1. 1. Efemär media och algoritmers påverkan på TikTok : en analys av TikToks “For You”-algoritm utifrån ett tidsbegränsat gränssnitt

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Johanna Laos; Sara Al-Juburri; [2023]
    Nyckelord :Efemär media; algoritmer; TikTok; uses gratification; användare; Social Sciences;

    Sammanfattning : Inom Medie- och kommunikationsvetenskap, vid Institutionen för kommunikation och medier, på Lunds universitet finns det möjlighet att göra flertalet studier av kommunikativa processer. I uppsatsen “Efemär media och algoritmers påverkan på TikTok: en analys av TikToks For You-algoritm utifrån ett tidsbegränsat gränssnitt” analyserar Sara Al-Juburri och Johanna Laos huruvida ett relativt nytt fenomen som efemär media, respektive ett väletablerat fenomen som algoritmer påverkar medieagendan och kvinnor i åldern 20–26. LÄS MER

  2. 2. "Jag tror inte sociala medier påverkar oss, men jag är inte helt säker" : En kvalitativ studie om hur unga vuxna upplever sociala medier och hur de påverkas

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Magnus Larsson; Ellinor Johnson; [2022]
    Nyckelord :Experiences; Gender; Interaction; Perceptions; Power; Social media; Genus; Interaktion; Makt; Sociala medier; Uppfattningar; Upplevelser;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att öka förståelsen för hur kvinnor och män i åldrarna 20-25 upplever och påverkas av sociala medier, med aspekter som makt, integration och genus. Således utgår studien ifrån frågeställningen, Hur upplever unga vuxna sociala medier och hur påverkas dem? som berör upplevelsen av hur sociala medier kan påverkar individen. LÄS MER

  3. 3. Vänner på Instagram? -En kvalitativ studie om Instagram, identiteter och vänskapsrelationer hos unga vuxna.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linn Jonnergård Stensson; Evelina Norgren; [2019]
    Nyckelord :Friendship; identity; young adults; Instagram.;

    Sammanfattning : Previous research has shown that social media impacts people's identities as well as their online communication as they maintain their online friendships. This study strives to further examine the relationship between daily Instagram usage in young adults’ life and its effect on their friendships and identities. LÄS MER

  4. 4. Kommentera inte min kropp! : Youtubers syn på normativa kroppsideal.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Nadja Grozdanic; Laila Doverdal; [2018]
    Nyckelord :Body positivity; body shaming; fat acceptance; fat shaming; skinny shaming; samhällsnormer; sociala medier; Youtube; netnografi; kroppsideal;

    Sammanfattning : Media har en stor påverkan på samhällets kroppsideal då många strävar efter en idealisk kropp. På sociala medier är termer som body positivity och body shaming aktuella, därför har vi använt oss av dessa termer för att fördjupa oss i studien. LÄS MER

  5. 5. Lärares hantering av olämpliga elevbeteenden i klassrummet : En komparativ studie mellan rutinerade och nyutexaminerade lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Victor Andersson; Maria Berglund; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi hur verksamma lärare resonerar om ledarskap, med fokus på hantering av olämpliga elevbeteenden i klassrummet, samt om detta resonemang skiljer sig beroende på lärarens erfarenhet. Bakgrunden till vårt intresse för detta var både den aktiva debatten i media om bristen på ordning och reda i skolan samt det material i TV och radio som vi tagit del av vilket visar på att många nyutexaminerade lärare upplever stora problem med ledarskapet i klassrummet. LÄS MER