Sökning: "hur påverkar media oss människor"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden hur påverkar media oss människor.

  1. 1. Fångad i internätet: en kvantitativ studie om sociala medier, upplevd självkänsla och vänskapsrelationer hos gymnasieungdomar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Katarina Theander; Adam Sääf; [2022]
    Nyckelord :friendship; self-esteem; social medias; självkänsla; sociala medier; vänskap; Social Sciences;

    Sammanfattning : More than half of the world’s population use social media today in different contexts and the usage increases every year. Perceived self-esteem and friendships influence how we as humans relate to each other and are affected by the growth of social medias. LÄS MER

  2. 2. Den ständigt förändrade mannen : En semiotisk analys av maskulinitet i Volts och Dressmans reklambiler på Instagram

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Simon Nyman; Oliver Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :reklam; maskulinitet; norm; genus; hegemoni; stereotyp; semiotik; identitet;

    Sammanfattning : Följande studie är en undersökning kring hur modeföretagen Volt och Dressmann framställer maskulinitet i sina inlägg på sociala medier-plattformen Instagram, samt hur denna maskulinitet möjligen förstärks beroende på vilken generation som är målgrupp för företaget. Dressmann och Volt är två av de ledande modeföretagen när det kommer till manligt mode i Sverige, dock har båda företagen inte samma målgrupp, då Volt lockar yngre män samtidigt som Dressmann anpassar sitt mode till främst medelålders män och även äldre än så. LÄS MER

  3. 3. Digital förberedelse inför ett bilköp : En studie kring användarförväntningar online

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Niklas Bank; [2021]
    Nyckelord :Purchase behaviour; user expectations; user experience; online-reviews; online forums; Köpbeteende; Användarförväntningar user expectations ; användarupplevelse user experience ; online-recensioner; diskussionsforum;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har bidragit till att man inför ett köpbeslut kan inhämta information från en mängd olika håll och i samband med det har forskningsbegrepp som elektronisk mun-till-mun marknadsföring (eWom) börjat äga rum genom att människor recenserar produkter, skriver om dom på sociala medier och betygsätter varorna. Dessa aspekter bidrar till att man kan bygga upp en trygghet inför sitt köp. LÄS MER

  4. 4. Att vara kvinna i ett mansdominerat yrke : En studie om jämställdhet i elbranschen

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Alexandra Källström Gernes; [2019]
    Nyckelord :Kvinnor; mansdominerande; genus; representation; jämställdhet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ur ett genusperspektiv undersöka representationen av kvinnliga elinstallatörer i ett urval branschtidningar från år 2012 och 2018 samt att ta reda på hur man skulle kunna locka fler tjejer till branschen. Arbetsdelning bestående av könssegregering har alltid existerat på arbetsmarknaden. LÄS MER

  5. 5. Urban Sounds : Interactive feel of urbanization

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Sandra Ackefjord; Young-Jae Peder Tuvesson; [2019]
    Nyckelord :Audiovisual; sustainability; interactive experience; well-being; urbanization; Audiovisuell; hållbarhet; interaktiv upplevelse; välmående; urbanisering.;

    Sammanfattning : To make use of animation and audio as a media to convey a sense of change, was an important aspect when we chose to focus on urbanisation. It is an opportunity that allows the participants to discuss how influenceable we are to the sounds we hear in our surroundings. LÄS MER