Sökning: "hur påverkar reklam samhället"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden hur påverkar reklam samhället.

  1. 1. Att känna sig kallad till att bli polis - En explorativ enkätundersökning av polisers kallelse och tankar om avhopp

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Isabella Nielsen Fog; Agnes Oskarsson; [2023]
    Nyckelord :Polis; kallelse; kall; arbetstillfredsställelse; Social Sciences;

    Sammanfattning : Polisen i Sverige har fått tillsatt målet av regeringen om att ha 26 200 anställda poliser till årsskiftet 2024/2025, tusentals mer än antalet verksamma poliser i dagsläget. Poliser väljer av olika anledningar att sluta i förtid eller säga upp sig, främst på grund av lön och organisationskulturen. LÄS MER

  2. 2. Vilseledande skönhet - Konsumentskyddet vid marknadsföring av skönhetsingrepp

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Tindra Johansson; [2023]
    Nyckelord :Marknadsföringsrätt; skönhetsingrepp; sociala medier; vilseledande marknadsföring; konsumentskydd; rättssociologi; rättsvetenskap en. law ; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I takt med att samhället utvecklas så förändras även kroppsidealen. Genom marknadsföring av skönhetsingrepp på sociala medier har ingrepp som faktiskt är förenade med stora hälsorisker blivit normaliserade. LÄS MER

  3. 3. Elevers upplevelser av hur hälsoperspektiv kopplat till MAT tas upp i hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Ingargiola Alessandra; Övergaard Pua; [2023]
    Nyckelord :Mat; hälsoperspektiv; ungdomar; hem- och konsumentkunskap; HKK;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING  Bakgrund Hem- och konsumentkunskap (HKK) är ett viktigt skolämne som syftar till att ge elever nödvändiga verktyg för att bli medvetna konsumenter. Livsmedelsverkets nya kostråd innebär att äta mer mat från växtriket och mindre från djurriket, att äta lagom mycket och att röra på sig. LÄS MER

  4. 4. Konsten att skapa trovärdighet genom reklam på sociala medier. : På vilket sätt påverkas konsumenter av sponsrad produktmarknadsföring i sociala medier?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Erik Sterner; Amanda Åkesson; [2022]
    Nyckelord :Parasocial phenomenon; Trust; Generation Z; Word-of-mouth; Credibility; Communication; Marketing; Advertising; Sponsored posts; Parasociala fenomen; Förtroende; Generation Z; Word-of-mouth; Trovärdighet; Kommunikation; Marknadsföring; Reklam; Sponsrade inlägg;

    Sammanfattning : Sociala medier är idag en stor del av många personers vardag och liv, både internet och olika medier har växt fram på senare år och utvecklas fortfarande i hög takt. Detta har resulterat i ett beteende mönster som blir mer digitalt även i vardagliga sammanhang. LÄS MER

  5. 5. Kostreklamens plats i Hem- och konsumentkunskap : En kvalitativ intervjustudie runt lärarnas erfarenheter av att undervisa kring reklam kopplat till kost i Hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :CAMILLA SKYTT; Malin Lundberg; [2022]
    Nyckelord :kost; kostbudskap; reklam; media; konsumtion; hem och konsumentkunskap;

    Sammanfattning : Reklam och media finns överallt och påverkar barn och ungdomar i hög utsträckning. Gällande livsmedelsreklam utgörs huvuddelen av ohälsosamma produkter. Vad vi äter påverkar vårt mående och fel kost och dålig livsstil kan leda till bland annat diabetes, depressioner och fetma. LÄS MER