Sökning: "hur påverkar stora barngrupper barns utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden hur påverkar stora barngrupper barns utveckling.

  1. 1. ”Ska vi vara inne eller ute?” : En kvalitativ studie om pedagogers upplevelser om den fysiska miljön och personaltätheten i förskolan i relation till barns lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linnéa Andersson; Josephine Malmgren Jensen; [2023]
    Nyckelord :barngrupp; fysisk miljö; lärande; personaltäthet; utveckling; yta;

    Sammanfattning : Abstrakt   Stora barngrupper i förskolan är något som alltmer visas på media, och betraktas vara ett samhällsenligt problem av många. Stora barngrupper i förskolan är ett område där det inte finns så mycket forskning om kopplat till lärande och utveckling. Vilket skapade undersökningens problemområde. LÄS MER

  2. 2. Förskollärare och barnskötares uppfattning om stress : En enkätstudie om den relativa betydelsen av stressfaktorer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Stephanie Axved; Felicia Ekman; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskolepersonal; faktorer; negativ stress; personalbrist; stora barngrupper; tidsbrist; kunskapsbrist;

    Sammanfattning : Det pedagogiska uppdraget ökar och i takt med detta ökar även barngrupperna, men personal tätheten kvarstår. Förskolepersonalens stress i förskolan är inget som går att förbise. Både äldre och nyare statistik visar attförskolepersonalens stress fortsätter att öka. LÄS MER

  3. 3. Stor, liten eller lagom barngruppsstorlek? : En kvalitativ studie om förskollärares tolkningsrepertoarer om olika barngruppsstorlekar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Arbiona Aradini; Jennifer Albertsson; [2022]
    Nyckelord :Barngruppsstorlek; Diskurspsykologi; Förskola; Förskollärare; Socialkonstruktionism och Tolkningsrepertoarer.;

    Sammanfattning : Det har länge debatterats om barngruppsstorlekar i såväl förskolan som i samhället. I förskolan är det förskollärare som ansvarar över att barns utveckling, lärande och omsorg bildar en helhet. LÄS MER

  4. 4. Barns strategier att hantera resursbrist i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanne Winberg; [2017]
    Nyckelord :anknytning; copingstrategier; resiliens; resursbrist;

    Sammanfattning : Många förskolor präglas i dagens samhälle av resursbrist – i form av sjukskrivningar, stora barngrupper, brist på utbildade pedagoger samt svårigheter att få vikarier. Detta leder till en verksamhet där kontinuitet och trygghet påverkas, samt att pedagogerna får svårigheter att hinna med alla delar i sitt yrke. LÄS MER

  5. 5. Stora barngruppers påverkan på barns relationsskapande, lärande och utveckling : Pedagogernas förhållningssätt och strategier i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Alexandra Gebrail; Elvira Glaes; [2017]
    Nyckelord :förskolekvalité; relationer; lärande och utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskolekvaliteten påverkar pedagogernas relationsskapande till barn samt barnens lärande- och utvecklingsprocess. Syftet är även att undersöka vilka strategier och förhållningssätt pedagogerna använder sig av för att underlätta arbetet med stora barngrupper. LÄS MER