Sökning: "hur påverkar tekniken samhället"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden hur påverkar tekniken samhället.

  1. 1. Artificiell Intelligens vid rekrytering. En kvalitativ studie om hur Artificiell Intelligens påverkar beslutsprocessen vid rekrytering

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Maja Hagman; Wilma Deleryd; [2023-02-16]
    Nyckelord :AI; Artificiell Intelligens; beslutsfattande; rekrytering;

    Sammanfattning : Artificiell Intelligens, AI, används allt mer frekvent i samhället. På senare tid har tekniken även börjat tillämpas inom ramen för personalrekrytering, där personlighets- och kompetenstester, cv-skanning och intervjurobotar nyttjas. LÄS MER

  2. 2. Teknikundervisningens bild av internet som system : Tematisk analys av läromedel för gymnasiekursen Teknik 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Magnus Hagström; [2023]
    Nyckelord :internet; teaching technology; technology didactics; technological literacy; textbook analysis; curriculum emphasis; educational focus; systems language; companion meanings.; internet; teknikundervisning; teknikdidaktik; läromedelsanalys; bildningsemfaser; bildningsfokus; systemspråk; följemeningar.;

    Sammanfattning : Teknik är nära sammanflätad med människan och internet med sin kraftfulla infrastruktur påverkar oss dagligen. Trots detta reflekterar vi sällan över det och beskriver systemet vagt och med grova förenklingar. LÄS MER

  3. 3. Kontinuiteten inom teknikämnet i stadieövergånge mellan höhstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Hans Müchler; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna dokumentstudie undersöker, med hjälp av tematisk analys, kursplanerna för teknik på högstadiet och gymnasiet med utgångspunkt i teknisk läskunnighet för att undersöka hur väl förberedda eleverna är på gymnasiets teknikundervisning. De teman som framkom som gemensamma för både gymnasiet och högstadiets kursplaner var att eleverna skulle vara förtrogna med arbetssätt för teknikutveckling och att eleverna ska utveckla förmågan att förstå hur tekniken påverkar individer, samhället och miljön. LÄS MER

  4. 4. Lärande i framtidens klassrum : En fenomenografisk analys av grundskollärares uppfattningar om teknikens påverkan på framtidens undervisning

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rikard Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :Framtid; grundskollärare; kunskapsutveckling; fenomenografi; kontroll; teknisk kompetensutveckling; digital utveckling;

    Sammanfattning : Den digitala utvecklingen i samhället påverkar synen på hur kunskapsutvecklingen sker i framtiden. Syftet med studien är att utforska grundskollärares uppfattningar om hur tekniken påverkar undervisningen i ett framtida klassrum. LÄS MER

  5. 5. Rekryteraren i en digitaliseradrekryteringsprocess : En kvalitativ studie om hur rekryterare påverkas av att digitalaverktyg tagit över rekryteringsprocessen

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Daniel Wallström; Sebastian Narving; [2023]
    Nyckelord :rekrytering; digitalisering; arbetsvetenskap; HR; technostress; digital Taylorism; Karasek Theorell krav-kontroll och stödmodell; E-rekrytering; E-HRM; AI;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie bygger på vårt intresse för arbetet med rekrytering och dendigitala teknikutvecklingen som följt vår generation födda på 1990-talet fram till där vi äridag. Studiens syfte grundar sig därför i att få en djupare förståelse för hur digitaliseringenoch den digitala tekniken påverkar yrkesverksamma inom rekrytering. LÄS MER