Sökning: "hur påverkar utbildningen på svenska språket"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden hur påverkar utbildningen på svenska språket.

  1. 1. Modersmålets påverkan på flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En studie av modersmålets påverkan på inlärning av svenska språket och på språkutvecklingen hos flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :sara Bergström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet i denna studie är att undersöka modersmålets påverkan på flerspråkiga barns språkutveckling i deras förstaspråk men även svenskan i förskolan, ur förskollärares perspektiv. Även spana efter vilka metoder och arbetssätt förskollärare använder för att stimulera, främja och stödja flerspråkiga barn i deras språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. KUNSKAPSKRAV I DEN SVENSKA SKOLAN : En kritisk diksursnanalys baserad på övergripande mål och riktlinjer för utbildningen i grundskolan Lgr11

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lena Löfgren; [2021]
    Nyckelord :Kunskapskrav; betyg; prov;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att synliggöra och diskutera de föreställningar som råder kring kunskapskrav, betyg och prov ur läroplanens textavsnitt Kunskapskrav för högstadiet och vilka konsekvenser olika tolkningar från betygsättande högstadielärare kan innebära och hur användningen av kunskapskrav, betyg och prov påverkar eleven. Studien är kvalitativ och är skriven utifrån diskursanalys som ser språket som en konstruktion och det som studeras är hur olika begrepp eller diskurser är konstruerade. LÄS MER

  3. 3. Lärande i teknikens framkant : Digitaliseringens betydelse för eleven och språket

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Mira Hedvall; [2018]
    Nyckelord :Språkutveckling; digitalisering; IKT; läsförståelse; undervisning;

    Sammanfattning : Digitaliseringen av de svenska skolorna blir allt mer omfattande och tekniken i form av mobiler, datorer, smartboards och surfplattor, får en allt större betydelse i undervisningen. Trots detta finns det mycket lite forskning såväl som kunskap om teknikens påverkan på elevers skolresultat och deras språk. LÄS MER

  4. 4. Att utbildas till samtalsledare : Nyutbildade samtalsledares upplevelser av sin utbildning i projektet SESAM och sitt arbete på HVB-hem

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sara Björklund; Hanna Persson; [2016]
    Nyckelord :Unaccompanied adolescents; residential home; discussion leader; sex and relationships; Ensamkommande ungdomar; HVB-hem; samtalsledare; sex; samlevnad;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur samtalsledarna upplever den utbildning de fåttsamt vad som påverkar arbetet med att bemöta de ensamkommande ungdomarna i frågor kring sex och samlevnad. För att uppnå studiens syfte används en kvalitativ metod i form av två fokusgruppsintervjuer. LÄS MER

  5. 5. Kramar och ramar Organisatoriska aspekter på utbildningen för nyanlända elever i grundskolans senare år ur ett språk- och kunskapsutvecklande perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Amanda Gustafsson; [2015-07-06]
    Nyckelord :Cummins fyrfältsmodell; förberedelseklass; nyanlända elever; organisationsmodell; ramfaktorer; språk- och kunskapsutvecklande undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att jämföra hur tre olika skolor i Göteborg väljer att organisera sina nyanlända elever i grundskolans senare år samt på vilket sätt organiseringen påverkar elevernas möjlighet till en språk- och kunskapsutvecklande undervisning. Detta har undersökts genom en kvalitativ metod där observationer och semistrukturerade intervjuer genomfördes med tre lärare som undervisar nyanlända elever i svenska som andraspråk i årskurs 6-9. LÄS MER