Sökning: "hur påverkas barn av disney"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden hur påverkas barn av disney.

  1. 1. Det var en gång en man som förförde människans sinne : En kvalitativ studie av symboler från Disneyfilmer och den psykologiska påverkan det frambringar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Maria Bunkhamnung; Emma Olsson; [2023]
    Nyckelord :Disneyfilmer; Walt Disney; Walt Disney Pictures; religion; kristendom; kristna symboler; jungiansk symbolteori; filmanalys; symbolanalys;

    Sammanfattning : Finns det ett religiöst anspråk i Disneyfilmer? Är det kristna symboler åskådaren bevittnar, är de återkommande samt vad har dessa för inverkan på det psykologiska hos människan och vilken inverkan Disney har på omvärlden? Utifrån ett jungianskt perspektiv tar denna uppsatsen ansats i att förstå hur symboler gör anspråk på det psykologiska hos en människa och vad dessa symboler kan innebära. Baserat på symbollexikon och andra källor har en symbolanalytisk analys utförts genom att identifiera symboler och vilka betydelser symbolerna innefattar. LÄS MER

  2. 2. Genus och ledarskap på vita duken : En beskrivande studie av könsroller och dominans i Disneyfilmer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Eric Lundh; [2022]
    Nyckelord :Disney; Ledarskap; Genus;

    Sammanfattning : Många barn har huvudkaraktärer från Disney som förebilder. Dessa förebilder inspirerar och påverkar barnen ända upp till vuxen ålder. På grund av detta inflytande är det viktigt hur dessa karaktärer framställs, vad för egenskaper de visar och står för för att se vilka egenskaper barnen sedan tar med upp i vuxen ålder. LÄS MER

  3. 3. Disneys Frost : ”A Frozen Heart Worth Mining”

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för medier och design

    Författare :Klara Persdotter; [2015]
    Nyckelord :Disney; Disney Princess; Frozen; Animated film; Narrative; Vladimir Propp; Construction of Characters; Qualitative research; Peter Dahlgren; Disney; Disneyprinsessa; Frost; Animerad film; Narrativ; Berättelsestruktur; Vladimir Propp; Karaktärsuppbyggnad; Kvalitativ studie; Peter Dahlgren; Textens uppbyggnad; Narrativ dynamik.;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka hur och vad Disney kommunicerar till sin publik genom deras film Frost (2013). Eftersom Disney idag står för en dominerande part av filmunderhållningen för barn bär de också ett ansvar för de budskapen de förmedlar genom sina filmer, då barn kan komma att påverkas av dem. LÄS MER

  4. 4. Disneys sagor : En värld kantad av stereotyper?

    M1-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Helen Olsson; Shpresa Salihu; [2011]
    Nyckelord :Disney; stereotypa skildringar; barns påverkan; könsroller; genus; etnicitet.;

    Sammanfattning : Kritiker anklagar ständigt Disney och deras verk då de hävdar att dessa innehåller stereotypa skildringar gällande bland annat genus och etnicitet, som i sin tur skapar negativ inverkan hos barn. Syftet med denna studie har därför fokus på att undersöka om Disneys sagor innehåller några stereotypa skildringar gällande könsroller, mansbild, kvinnobild, onda karaktärer samt raser/etnicitet och hur pass frekvent dessa i så fall förekommer. LÄS MER

  5. 5. Hur skulle barn kunna påverkas etiskt och religiöst av Disneyfilmer?

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Jenny Härdelin; Sofie Lindberg; [2011]
    Nyckelord :Disney; filmens påverkan; filmens budskap; barns utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att beskriva på vilket sätt tre Disneyfilmer, från olika tidsperioder, skulle kunna påverka barn mellan fyra och tio år, både religiöst och etiskt. De filmer vi analyserat är Askungen från 1950, Lilla sjöjungfrun från 1989 och Prinsessan och grodan från 2009. LÄS MER