Sökning: "hur påverkas unga tjejer"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden hur påverkas unga tjejer.

  1. 1. REKLAMENS UPPLEVDA TROVÄRDIGHET - En studie om unga kvinnors uppfattning och värdering av reklamens trovärdighet på det sociala mediet Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Linn Rönnvall; Sofie Özaras; [2022-02-24]
    Nyckelord :Electronic word-of-mouth; Receptionsforskning; Trovärdighet; Reklam; Instagram; Influencer Marketing; Marknadsföring; Unga Kvinnor;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens huvudsakliga syfte är att studera huruvida unga svenska tjejer mellan åldrarna 20-25 år uppfattar trovärdigheten av reklam på sociala medieplattformen Instagram. Värderas reklamens trovärdighet olika beroende på vilken sorts reklam det är samt hur den förmedlas? Teori: Electronic word-of-mouth, receptionsforskning Metod: Kvalitativ studie Material: Individuella semistrukturerade intervjuer Resultat: Studiens centrala resultat är att reklamens upplevda trovärdighet påverkas av en mängd olika faktorer såsom den upplevda genuiniteten i reklamen, influencers relation till produkten, hur personlig reklamen uppfattas, den uppfattade kommersialiteten i influencers reklam samt hur influencern uttrycker sig i förhållande till produkten som marknadsförs. LÄS MER

  2. 2. Influerad av influencers

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Sandra Waldt; Michaela Eliasson; [2022]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : Titel: Influerad av influencers. Universitet och program: Lunds Universitet, Campus Helsingborg. Service Management, Retail. LÄS MER

  3. 3. Inspirationen och missnöjet skapat av sociala medier : En kvalitativ studie om unga tjejers användande av sociala medier

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Alexandrina Ungureanu; Amira Rabia; [2022]
    Nyckelord :Sociala medier; Instagram; TikTok; Facebook; unga tjejer; normer; självbild;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte:Tidigare forskning visar att tonårstjejer i åldrarna 14 till 18 år spenderar mer tid på sociala medier jämfört med övriga demografiska grupper, sett till kön och ålder.  Inom den nämnda gruppen observeras det vidare att 40% av flickor, i åldrarna 14 till 16, tillbringar mer än tre timmar per dag på sociala medier. LÄS MER

  4. 4. GANGSTERRAP OCH DESS PÅVERKAN PÅ UNGA KILLAR I EN STOCKHOLMSFÖRORT : EN KVALITATIV STUDIE OM GANGSTERRAPENS VERKLIGHETSSKILDRING I FÖRORTEN

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Nadja Malmgren; Dunia Benjabli; Sabrina Hadidi; [2021]
    Nyckelord :förort; gangsterrap; gemenskap; kriminalitet; kvalitativ metod; ungdomskultur; utanförskap;

    Sammanfattning : Dagens mest populära gangsterrap uppmärksammas inom mediala diskurser som glorifierande till kriminalitet. Denna studie ämnar att skifta fokus till hur unga killar upplever gangsterrapen och om de påverkas av den glorifiering som förekommer i låtarna. LÄS MER

  5. 5. ”Alkohol kan man ta i rimliga mängder. Det kan du inte med exempelvis kokain”. En kvantitativ enkätstudie om unga vuxnas attityder till olika former av berusningsmedel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Emelie Dolk; Frida Bertilsson; [2020-06-02]
    Nyckelord :attityder; berusningsmedel; genus; unga vuxna;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats ämnar undersöka unga vuxnas attityder till olika berusningsmedel, samt att undersöka om attityderna skiljer sig åt beroende på könsidentitet. Syftet med studien är att kartlägga och analysera hur unga vuxnas attityder till olika former av berusningsmedel ser ut, samt att undersöka och reflektera över vad som kan ha format och påverkat dessa attityder. LÄS MER