Sökning: "hur pratar barn"

Visar resultat 1 - 5 av 167 uppsatser innehållade orden hur pratar barn.

  1. 1. ”Ska man vänta till den här åldern för att få ett fantastiskt sexliv?” En reflexiv tematisk analys om upplevelsen av sexualitet och sexuell tillfredsställelse i klimakteriet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Louise Alvers; Linn Wengholt; [2024]
    Nyckelord :Klimakteriet; Sexualitet; Sexuell tillfredsställelse; Menopause; sexuality; sexual satisfaction; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine the experience of sexuality and sexual satisfaction during menopause. As a part of the research project “Factors affecting sexual satisfaction: An exploratory and cross-cultural examination of sexual and aesthetic ideals and norms, self-compassion and body awareness” at Lund University we conducted eight semi-structured interviews. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares syn på hur leken kan stimulera barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kajsa Örnell; Johanna Holmberg; [2024]
    Nyckelord :Lek; förskollärare; barn; språkutveckling och språk;

    Sammanfattning : I förskolan är lek och språk en stor del av barnens vardag. Forskningen anser att lek är det främsta verktyget barnen kan använda sig av för att utveckla sitt språk. I leken får barnen chans att använda sin kommunikation och på så sätt träna sin språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. ”Vi erbjuder kläder efter väder till barn som inget har”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Kristina Evensson; Hilda Hasselgren; [2023-12-07]
    Nyckelord :Styrdokument; WPR-metoden; fritidshem; kompensatoriskt uppdrag; likvärdighet; inkludering; barnfattigdom; ekonomisk utsatthet.;

    Sammanfattning : Oavsett fritidshem finns olika barn med olika behov. Elpriser och den höga inflationen har i skrivande stund försatt många människor i ekonomisk utsatthet. Som verksamma i fritidshem kan vi intyga att det märks på både individ- och organisationsnivå. LÄS MER

  4. 4. “Om man inte pratar om det kan man inte göra något åt det heller”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Björkman; Sarah Börjesson; [2023-10-23]
    Nyckelord :Nätgrooming; fritidshem; kapabla väktare; digital kompetens; digital litteracitet; informellt lärande; formellt lärande; sociokulturellt perspektiv; barn som sociala aktörer;

    Sammanfattning : Internet är en viktig del i barns vardagliga liv där bibehållandet och skapandet av sociala relationer kan ses centralt. Genom internet och digitala verktyg finns det stora möjligheter till lärande, men det finns även risker som kan påverka barnens liv negativt. LÄS MER

  5. 5. "När vi pratar om det så börjar jag förstå" - Shared Reading som läsfrämjande arbetssätt inom gymnasieskolan

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Johanna Glansén; [2023]
    Nyckelord :Shared reading; högläsning; litteratursamtal; litteraturundervisning; läsfrämjande; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med detta arbete är att undersöka läspraktiken Shared Readings möjligheter och begränsningar som läsfrämjande arbetssätt inom svensk gymnasieskola. Shared Reading är en läspraktik som fokuserar på det sociala och personliga i läsningen. LÄS MER