Sökning: "hur reagerar barn"

Visar resultat 21 - 25 av 113 uppsatser innehållade orden hur reagerar barn.

  1. 21. Har ni löst det? : En uppsats om hur pedagogers stress och kortsiktiga lösningar påverkar barnen och förskolans verksamhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Christine Engstrand; [2018]
    Nyckelord :Solving; short-term solutions; Gadamer; stress; hermeneutics; preunderstanding; understanding; educators; preschool; preschool teachers; work environment; social; organizational; Lösa; kortsiktiga lösningar; Gadamer; stress; hermeneutik; förförståelse; förståelse; pedagoger; förskola; förskollärare; arbetsmiljö; social; organisatorisk;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om hur pedagogers stress och kortsiktiga lösningar påverkar barnen och förskolans verksamhet. Genom att använda mig utav en hermeneutisk forskningsansats har jag försökt få en ny förståelse utifrån den förförståelse jag redan har. Framförallt har jag använt mig utav Hans- Georg Gadamers hermeneutik. LÄS MER

  2. 22. Föräldrars upplevelser av omvårdnaden inom den pediatriska onkologin

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Linnea Bjursell; Louise Paulsen; [2018]
    Nyckelord :Cancer; Förälder; Hopp; Information; Omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige insjuknar årligen omkring 300 barn i cancer. Orsaken till att barn insjuknar i cancer är fortfarande okända. Diagnosen påverkar föräldrar och känslor av ilska och förtvivlan är vanligt förekommande känslor. LÄS MER

  3. 23. Barns reaktioner mot avbrott - Om maktrelationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sjösvärd Rebecca; [2018]
    Nyckelord :avbrott; interruption; barn; children; förskola; preschool; maktrelationer; power; motstånd; resistance; Normer; values; pedagoger; preschool teachers; rutiner; routines; självreglering; preschool children;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka olika typer av avbrott i förskolans verksamhet, hur barn reagerar på dessa och vilka maktrelationer som kan skapas i dessa situationer. Barnen i förskolan blir ofta avbrutna i sin lek eller aktiviteter som de håller på med och utifrån ett maktperspektiv har jag undersökt dessa avbrott och barns reaktioner på dessa. LÄS MER

  4. 24. “Du vill inte eller?” En kvalitativ studie av pedagogers styrning och barns motstånd i samlingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jacob Förnvik; Emmy Persson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Makt; Motstånd; Normer; Samling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera hur maktrelationer och barns normbrytande kulturer kommer till uttryck under samlingar i förskolan. Frågeställningarna som används är hur barn styrs mot önskvärt beteende och kunskap samt hur barns normbrytande kulturer och motstånd kommer till uttryck till följd av denna styrning. LÄS MER

  5. 25. Bildskapandets dilemma i förskolan : –Vad bidrar till att barn inte anser sig kunna?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julia Key; [2018]
    Nyckelord :Estetiska ämnen; bildskapande; pedagogik; förskollärare; förskola; proximal utvecklingszon;

    Sammanfattning : Estetiska uttrycksformer är vanligt förekommande i förskolan då barn lär och utvecklas genom praktiska och utforskande arbetssätt. Genom bild kan det verbala språket kompletteras och barn utvecklar lätt förmågan att lösa problem och tänka kritiskt. Bildskapande är dock inte alltid helt problemfritt. LÄS MER