Sökning: "hur samtalar pedagoger"

Visar resultat 1 - 5 av 80 uppsatser innehållade orden hur samtalar pedagoger.

  1. 1. Utomhusundervisning inom naturvetenskapliga lärområden En aktionsforskning om spontana undervisningstillfällen på förskolegården

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Malin Roding; Cecilia Roos; [2024-02-29]
    Nyckelord :naturvetenskap; pedagoger; spontanitet; förskolegården; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Vi har uppmärksammat att när det är tid för utevistelse på förskolegården samlas vanligen pedagogerna på ett ställe och samtalar med varandra. Problematiken med samtalen är att pedagogerna inte uppmärksammar och tar tillvara på spontant uppkomna undervisningstillfällen inom naturvetenskapliga lärområden, barns intresse försummas och de kommer inte vidare i sin utveckling. LÄS MER

  2. 2. ”Men det handlar nog mycket om hur vi bjuder in” : En kvalitativ studie om hur pedagoger skapar förutsättningar för vårdnadshavares inflytande via den dagliga kommunikationen i förskolans utbildning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anton Karlsson; Julia Wetterholm; [2023]
    Nyckelord :Inflytande; pedagog; vårdnadshavare; förskola; samverkan; kommunikation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur vårdnadshavare ges möjlighet till inflytande i förskolans utbildning. Föreliggande studie ämnar undersöka hur pedagoger i samverkan med vårdnadshavare via den dagliga kommunikationen skapar förutsättningar för detta. LÄS MER

  3. 3. Hur främjar förskollärare flerspråkiga barns språkutveckling? : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling utifrån ett interkulturellt förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elena Bethiso; Annica Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskollärare; språkutveckling; interkulturellt förhållningsätt; flerspråkiga barn;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få ökad kunskap om hur förskollärare arbetar med att främja flerspråkiga barns språkutveckling genom olika metoder, strategier och utifrån ett interkulturellt förhållningssätt i förskolan. I denna kvalitativa studie har semistrukturerade intervjuer valts och studien har analyserats utifrån det sociokulturella perspektivet och relevanta centrala begrepp. LÄS MER

  4. 4. ”Är det en han eller hon?” En kvalitativ studie om hur genus framställs i barnlitteratur samt hur barn och förskollärare samtalar om kön under boksamtal.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Backlund Agnes; Dagermark Hanna; [2022]
    Nyckelord :Genus; kön; femininitet; maskulinitet; barnlitteratur; normkreativitet;

    Sammanfattning : Syn på genus är något som formas i både hem och förskola. Både människor, material och miljöer påverkar individens uppfattning och syn gällande sin egen identitet och andras. Barn påverkas tidigt av rådande normer i samhället på olika vis. LÄS MER

  5. 5. Ilska och frustration i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av barns ilska och frustration

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Claesson; Amanda Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Barns ilska och frustration; förskollärare; närvarande pedagog; pedagogers strategier; relationer; fenomenologi; upplevelser; livsvärld;

    Sammanfattning : Förskolan är en plats för alla barn, där pedagogers uppgift är att skapa de bästa förutsättningarna för alla barn. I förskolan kan olika känslor uppstå och det är en plats där vi utvecklas och lär oss att förstå att alla känslor är okej att känna. LÄS MER