Sökning: "hur se ett företags organisationsstruktur"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden hur se ett företags organisationsstruktur.

  1. 1. Hållbarhetsarbete och dess samspel med organisation och kultur

    Master-uppsats, Lunds universitet/Produktionsekonomi

    Författare :Tora Brorsson; Ella Janfalk; [2022]
    Nyckelord :Hållbarhet; hållbarhetsarbete; hållbarhetsredovisning; organisationsstruktur; företagskultur. Sustainability; Sustainability work; Sustainability reporting; Organizational structure; Corporate culture.; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Omställningen till en hållbar värld är brådskande och majoriteten av företag har ett ansvar att ställa om sin verksamhet. För att påskynda omställningen har lagstiftare bestämt att företag som uppfyller en uppsättning krav måste genomföra och presentera en årlig hållbarhetsredovisning. LÄS MER

  2. 2. Enabling Portfolio-driven Idea Generation for Radical Innovation : A Case Study of an Innovation Hub in the Construction Industry

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Helena Habberstad; Klara Lövgren; [2022]
    Nyckelord :Idea generation; Radical Innovation; Portfolio Management; Scenario-based Portfolio Management; Construction industry; Open Innovation; Innovation Partnerships; Crowdsourcing; Innovation networks; Innovation hub; Idégenerering; Radikal Innovation; Portföljhantering; Scenariobaserad Portföljhantering; Byggindustri; Öppen Innovation; Innovationspartnerskap; Crowdsourcing; Innovationsnätverk; Innovationshubb;

    Sammanfattning : Innovation has proven to be an important way for companies to be competitive and relevant in a dynamic market. The construction industry has tended to focus on incremental innovations and is not as familiar with methods for developing radical innovations. LÄS MER

  3. 3. Självständiga riktningar mot gemensamma mål

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Filip Eklund; Agnes Thell; Vera Rönngard; Rebecca Hemzelius Fransson; [2021]
    Nyckelord :Dynamic capabilities; Process; Position; Path; Competitive Advantage; Multidivisional structure; Bonnier Books; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur en multidivisionell organisationsstruktur påverkar ett företags dynamiska kapabiliteter och således dess förmåga att uppnå konkurrensfördelar på en dynamisk marknad. Metod: Studien är en kvalitativ fallstudie av Bonnier Books med avgränsas till tre dotterbolag, där insamlingen av empiri gjorts utifrån semistrukturerade intervjuer och analys av offentliga dokument i form av årsredovisningen. LÄS MER

  4. 4. How to organize companies to prepare for growth while maintaining the ability to be innovative

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Amelia Lembke; Christian Aguayo; [2021]
    Nyckelord :Corporate Entrepreneurship; Entrepreneurial Orientation; Organizational Structure; Growth; Intraprenörskap; Entreprenöriell orientering; Organisationsstruktur; Tillväxt;

    Sammanfattning : It is important for organizations to enforce corporate entrepreneurship in order to enable innovation and growth which can lead to more job opportunities and economic growth. Enforcing corporate entrepreneurship during growth is difficult and much of the current research contradicts each other by saying that growth is handled by formalizing and structuring while corporate entrepreneurship is enforced by having a simple and loose organization. LÄS MER

  5. 5. I stormens öga räcker status quo föga : hur en central aktör i krog- och restaurangbranschen ställer om under extrem kris

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Andreas Lennartsson; Elsa Reuterdahl Svedberg; [2021]
    Nyckelord :corporate branding; entreprenöriella möjligheter; krishantering; omställning; organisationsförändring;

    Sammanfattning : A company’s external environment consists of external, ever-changning forces that force it to adapt (Mintzberg, 2005). The company’s value network is part of this external environment; the value network is the link between the company and its external environment (Allee, 2000). LÄS MER