Sökning: "hur ser lärare på arbetet med läsförståelse"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden hur ser lärare på arbetet med läsförståelse.

  1. 1. Läsförståelseundervisning i ett klassrum med flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Tove Berglund; Sarah Persson; [2022]
    Nyckelord :läsförståelse; flerspråkiga elever; flerspråkighet; lågstadielärare; F-3; svenskundervisning.;

    Sammanfattning : I det här arbetet undersöks lärares uppfattningar av undervisning i läsförståelse i ett klassrum med flerspråkiga elever. Syftet med den här studien är att undersöka verksamma lärares uppfattningar om gynnsam undervisning i läsförståelse i årskurs 1-3 i ett klassrum med flerspråkiga elever som följer kursplanen i svenska. LÄS MER

  2. 2. Film i huvudrollen. Spelfilmens funktion i gymnasieskolans svenskundervisning - en intervjustudie

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Martin Janzon; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Berättande med rörlig bild dominerar idag unga människors fiktionskonsumtion och arbetet med ”film och andra medier” (Skolverket, 2011) är någonting som ingår i uppdraget för svensklärare på gymnasiet. I den här uppsatsen undersöks spelfilmens funktion i några lärares svenskundervisning på gymnasiet. LÄS MER

  3. 3. Är all text lika viktig? : En kvalitativ studie av lärares syn på multimodala texter i arbetet med elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Agnes Berggren; Moa Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Läsförståelse; multimodala texter; den tryckta texten; kvalitativa intervjuer; årskurs 1-6;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka om lärare anser att all typ av text är lika effektiv för att öka elevers läsförståelse.  För att kunna besvara syftet formulerades följande forskningsfrågor: -Ges utrymme i undervisningen till att läsa texter i olika former, varför i så fall? -Vilka texter anser lärare är relevanta i arbetet med elevers läsförståelse och varför?-Ser lärarna multimodala texter som ett stöd för elevers läsförståelse, varför?   För att behandla våra forskningsfrågor har kvalitativa intervjuer genomförts med fyra grundskolelärare från fyra olika skolor. LÄS MER

  4. 4. Hur hanterar lärare elevers olika nivåer i läsundervisning?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kaisa Nyman; [2020]
    Nyckelord :different reading levels; instruction; elementary school; läsundervisning; olika läsnivåer; åk f-3;

    Sammanfattning : Det finns flera sätt att lära sig att läsa men för många barn är det en komplex process som både lärs in i och utanför skolan. Barn lär dessutom på olika sätt vilket gör att läraren i svenska måste ha olika pedagogiska redskap för att kunna möta barnens olika nivåer i läsundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Läsa eller lyssna – eller både och? : Om arbetet med litteraturen i svenskundervisningen i ett medialt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Johan Karlsson Fridlund; [2020]
    Nyckelord :litteraturdidaktik; läsning; skönlitteratur; e-bok; ljudbok; grundskola.;

    Sammanfattning : I studien undersöks hur intervjuade svensklärare på högstadiet har påverkats av kraven på att digitalisera skolan samt vilka utmaningar och möjligheter det medför i litteraturundervisningen. I studien riktas synen mot att studera litteratur i form av olika textmedier såsom tryckta böcker, e-böcker och ljudböcker. LÄS MER