Sökning: "hur ska vi göra observation"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden hur ska vi göra observation.

  1. 1. In-Situ Investigation of Particle Assisted GaSb Nucleation Using Environmental TEM

    Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för analys och syntes

    Författare :Aidas Urbonavicius; [2023]
    Nyckelord :ETEM; Nucleation; GaSb; Nanowires; Materials chemistry; Technology and Engineering; Chemistry;

    Sammanfattning : III-V semiconductor material based nanowires have been extensively studied and shown to be a very exciting building block for future electronics. Material systems such as GaSb show a lot of promise in optoelectric and thermoelectric generation applications because of its high electron mobility and small bandgap. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares förhållningssätt till genus i förskolan : Barn och vårdnadshavares inkludering i arbetet med genus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Marcus Reingård; Maryam Anwari; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; Förhållningssätt; Genus; Jämställdhet; Kön; Vårdnadshavare; Barn; Inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares förhållningssätt till genus, det vill säga hur de arbetar med ämnet samt om barn och vårdnadshavare är inkluderade i detta, eller om det enbart är mellan personal. Genus är ett viktigt ämne som berör alla individer, och det är betydelsefullt om barn tidigt får möjligheter att möta och utveckla kunskaper om ämnet. LÄS MER

  3. 3. "Näpp, jag brukar göra så här" : Barns subjektskapande påverkas av vad som sägs och görs samt av rådande normer i påklädnadssituationen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ulrika Christoffersson; Therése Hansson Hansson; [2022]
    Nyckelord :Children; preschool; preschool teacher; control; positioning; clothing; subject creation; hall; everyday routine; Barn; förskola; förskollärare; makt; positionering; påklädnad; relationer; subjektskapande; tambur; vardaglig rutin;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete handlar om att studera positioneringar mellan barn och vuxna och mellan barn-barn som utspelas i förskolans tambur vid påklädning och hur detta påverkar barns subjektskapande. Studien fokuserar även på vilket sätt atmosfären och de rådande normerna i tamburen påverkar barns subjektskapande. LÄS MER

  4. 4. Fem minuter om dagen : Hur kan design främja regelbundna meditationsvanor?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Industridesign

    Författare :Matilda Larsdotter; [2022]
    Nyckelord :Meditation; Vanebyggande;

    Sammanfattning : Arbetet har handlat om att skapa ett verktyg för att komma ihåg att meditera dagligen. I en designprocess har jag tagit reda på vad som hindrar oss från att göra det vi tänkt och planerat, och vad som gör det svårt att hålla i en bra vana. LÄS MER

  5. 5. Vi är på gården! : En observations- och fokusgruppsstudie med barnperspektiv inom ämnet djurassisterad pedagogik i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karolin Sjökvist; Minna Jansson; [2021]
    Nyckelord :Djurassisterad pedagogik; sociokulturellt perspektiv; KASAM; observation; fokusgrupp;

    Sammanfattning : Vår studie syftar till att utifrån barns perspektiv göra en fördjupning i hur djurassisterad pedagogik kan påverka barns lärande och välbefinnande. Studien består av två delstudier. Metoderna som använts i delstudierna är observation i barngrupp och fokusgruppsamtal med barn. LÄS MER