Sökning: "hur skolan organiserad"

Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden hur skolan organiserad.

  1. 1. Organiserad rastverksamhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Annie Olsson; Viktoria Weidenborg; [2023-10-24]
    Nyckelord :Organiserad rastverksamhet; rast; konflikter; konflikthantering; delaktighet; trygghet; recess; conflicts;

    Sammanfattning : Raster är en viktig del av elevernas vardag och är något som har funnits i stort sett sedan skolan infördes. Dock är det en del elever som upplever raster som ett jobbigt moment under skoldagen. Raster kan för eleverna vara den bästa stunden på dagen, men för vissa är det den värsta. LÄS MER

  2. 2. Investigations and Development in the Area of Automated Security Evaluation of Android Devices with Focus on Bluetooth

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Robin Holmquist; [2023]
    Nyckelord :Bluetooth; Android; Common Criteria; Automated dynamic security evaluation; Mobile device security; Bluetooth; Android; Common Criteria; Automatiserad dynamisk s¨akerhetstestning; S¨akerhet f¨or mobila enheter;

    Sammanfattning : Bluetooth is a technology that has been implemented in over 5 billion devices and therefore has a considerable impact. It is the dominant technology for shortrange wireless communication. LÄS MER

  3. 3. Kvalitativ intervjustudie om tränarnas syn på avhopp inom barn och ungdomsidrotten

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Hilda Kennemark; Oscar Leo; [2022-06-28]
    Nyckelord :Dropout; coaching; coaches influence; youth sport; positive coaching; leadership; organiserad idrott;

    Sammanfattning : Forskning har visat på att det är många ungdomar som hoppar av idrotten och även att den inom ämnet har belyst mestadels ungdomarnas syn på varför de väljer att sluta med föreningsidrotten. Vi ville då veta tränarnas syn på detta och valde därefter att fokusera på ungdomstränare inom föreningsidrotten och hur de ser på avhopp. LÄS MER

  4. 4. Tydliggörande lärmiljö : Hur ser den fysiska miljön ut och i vilken utsträckning skapar lärare en tydliggörande och tillgänglig undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Rebecka Szemenkár; Malin Dahlin; [2022]
    Nyckelord :fysisk miljö; organisering av undervisning; tillgänglig lärmiljö; tydliggörande arbets- och aktivitetsordning; tydliggörande pedagogik; universal design for learning UDL ;

    Sammanfattning : I Skollagen framgår det att skolan ska ta hänsyn till elevers olika behov, samt att barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt. Trots det finns det inte mycket forskning om hur en sådan lärmiljö kan skapas eller utformas. LÄS MER

  5. 5. Födelsedatumet och dess effekt på fotbollsnivå : En jämförelse mellan akademi- och breddlag i relativa ålderseffekten och socioekonomisk status

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Daniel Enström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Att varje individ ska ha samma möjlighet och förutsättningar är något som det svenska samhället står hårt på, men bakgrundsfaktorer som födelsedatum i form av relative age effect (RAE) och socioekonomisk status (SES) har länge visat sig ha ett visst samband med en individs chans att uppnå framgång i livet, vare sig det är i skolan, idrott eller andra områden. Syftet med den här studien är således att undersöka huruvida dessa två bakgrundsfaktorer har en påverkan på vilken fotbollsnivå en individ har nått inom den svenska ungdomsfotbollen. LÄS MER