Sökning: "hur skriver jag en litteraturstudie"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden hur skriver jag en litteraturstudie.

  1. 1. ”Är du stresstålig och flexibel?” : En systematisk litteraturstudie med fokus på organisatoriska faktorers påverkan på lärares yrkesutförande, psykiska hälsa och upplevelse av stress.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Wendel; [2022]
    Nyckelord :Lärare; Organisatoriska förutsättningar; Skolutveckling; Stress; Utbrändhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Wendel, Hanna (2022). ”Är du stresstålig och flexibel?” -  En systematisk litteraturstudie med fokus på organisatoriska faktorers påverkan på lärares yrkesutförande, psykiska hälsa och upplevelse av stress. LÄS MER

  2. 2. Jag läser, jag förstår, jag räknar! : - En empirisk forskningsstudie av elevers språkanvändning vid beräkning av matematikuppgifter med text.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emma Andersson; Linda Hermansson; [2018]
    Nyckelord :Matematikuppgifter med text; lästal; språkliga förmågor; diskursteori; diskursanalys; diskurs;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa forskningsstudie grundas i tidigare systematiska litteraturstudie. Aktuell studie syftar till att undersöka elevers användande av språkförmågorna, läsa, skriva, tala, lyssna och samtala, vid arbetet med matematikuppgifter med text. LÄS MER

  3. 3. Läsförståelse är mer än at bara läsa en text : En litteraturstudie om hur läraren kan stötta elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ismuni Mousa; [2017]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsförståelsestrategier; motivation; expicit undervisning; högläsning med förklaringar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva hur lärare kan stötta elever för att de ska få en god läsförståelse. Litteraturstudien är inriktad mot förskoleklass upp till årskurs sju. LÄS MER

  4. 4. Lokalhistoria i grundskolan : En systematisk litteraturstudie om historielärares intention och arbetssätt med lokalhistorisk undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Historia

    Författare :Jennifer Andersson; [2017]
    Nyckelord :Lokalhistoria; globalhistoria; ”lilla” historien; ”stora” historien; lokalsamhället; historiemedvetande;

    Sammanfattning : Under min verksamhetsförlagda utbildning har jag sett att historieundervisningen präglas av en kronologisk framställning och jag har därför sällan sett lärare i grundskolan använda sig av lokalhistoria och lokalsamhället. Som blivande historielärare i årskurs 4–6 anser jag det betydelsefullt att jag genom denna studie utvecklar kunskap om hur och varför lokalhistoria kan bedrivas i historieundervisning. LÄS MER

  5. 5. ”Vi har ju en skolgård!” : ett gestaltningsförslag framtaget för och med högstadieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Julia Åberg; [2012]
    Nyckelord :högstadiet; medverkan; skola; skolgård;

    Sammanfattning : I arbetet visas hur en gestaltning av en skolgård för högstadiet kan tas fram, med Stavsborgsskolan i Nacka som exempel. Till grund för förslaget ligger arbete med berörda elever i form av två dagars idéverkstäder, varav i den ena även skolpersonal och kommuntjänstemän deltog. LÄS MER