Sökning: "hur tänker ungdomar"
Visar resultat 1 - 5 av 109 uppsatser innehållade orden hur tänker ungdomar.
1. Ungas identitetsskapande och religion
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka religionens betydelse för identiteten samt hur ungdomar tänker kring religion. Studien är baserad på en kvalitativ intervjustudie och detgenomfördes semistrukturerade intervjuer med fyra ungdomar. Det teoretiska ramverketbygger på Anthony Giddens och Thomas Ziehes identitetsteorier. LÄS MER
2. Ny teknik, nya möjligheter? : En kvantitativ studie om ungdomars erfarenheter gällande digitalisering samt yrkes- och studiemöjligheter på landsbygden
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : När teknologin blir, i stort sett, påtvingad och användningen ökar, tänker vi annorlunda till hemarbete och studier på distans? Problemet vi fokuserar på i denna studie är flytta eller stanna kvar problematiken. Där har vi valt att med en enkätstudie undersöka en gymnasieskola som geografiskt ligger utanför de större städerna, hur deras andra och tredje års elever upplever om de vill flytta från hemkommunen i framtiden för att nå deras yrke- och studiedrömmar eller ser de möjligheter i hemkommunen. LÄS MER
3. “VI JOBBAR INTE SÅ ARBETSTERAPEUTISKT, MEN SAMTIDIGT SÅ GÖR VI DET”
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Bakgrund Ungdomar och unga vuxna med anorexia nervosa (AN) kan ha stöd av arbetsterapeuten för att skapa en balans i vardagen för att möjliggöra tillfrisknande. Genom att vara delaktig i meningsfulla aktiviteter stärks självkänslan och utvecklingen. Arbetsterapi ses som väsentligt vid arbete med ungdomar och unga vuxna med AN. LÄS MER
4. Placerade barns skolgång : En kvalitativ studie om familjehems tankar och resonemang och hur utbildningsstrategier används hos olika familjehem.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka olika familjehems utbildningsstrategier i relation till placerade barns skolgång. Då placerade barn i mindre omfattning, i jämförelse med andra barn, inte slutför sin grund-/ och/eller gymnasieutbildning. LÄS MER
5. ADHD-begreppet ur ett specialpedagogiskt perspektiv : Hur arbetar lärare praktiskt i skolan när elever diagnosticerats?
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur pedagoger och lärare arbetar för att ge stöd till elever som diagnosticerats med ADHD. Frågeställningen som jag ville besvara är kan man dela in lärarnas synsätt på eleverna i ett relationellt och kategoriskt perspektiv? Metoden var intervju och resultatet pekar i en viss riktning på hur lärarna arbetar för att hjälpa elever som diagnosticerats med ADHD. LÄS MER