Sökning: "hur unga kvinnor påverkas av instagram"

Visar resultat 6 - 10 av 22 uppsatser innehållade orden hur unga kvinnor påverkas av instagram.

  1. 6. “Varför ser inte jag ut som hon? Varför är inte mitt hår så där fint hela tiden?” : En kvalitativ undersökning om hur unga kvinnors självbild påverkas av det sociala mediet Instagram.

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Ebba Palmlöf; Alice Sangwill; [2022]
    Nyckelord :Instagram; kvalitativa forskningsintervjuer; självbild; mående; tillvaro; utseende; ständigt jämförande; frontstage; reflexiv identitet;

    Sammanfattning : This study has examined how young women aged 20-30 experience that their self-image is affected by the social media Instagram. Through a qualitative interview study, six women have been analyzed based on how they perceive that their well-being and how their views on their own appearance and existence are affected when they consume and produce content on Instagram. LÄS MER

  2. 7. Stopp! Jag äger min egen kropp : Kroppen och sociala medier - en kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Emma Nordkvist; Nike Ingelmo; [2021]
    Nyckelord :social media; body image; adolescents; comparison; student healthcare;

    Sammanfattning : Abstract AimThe main purpose of the study is to analyze young women´s views on how a body is displayed in social media. ● What body ideals do young women perceive as being prominent on Instagram? ● How do young women relate to how influencers expose their bodies on Instagram? ● How are young women affected by Instagram from a health perspective?  Method In our study, a qualitative approach was used and the results were based on semi-structured interviews opened with an initial free discussion based on six different images of famous influencers exposing their bodies on Instagram. LÄS MER

  3. 8. Objektifiering av kvinnor på sociala medier - Var går gränsen? : En studie om unga mäns förhållningssätt till kvinnoobjektifierande bilder på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Lili Almer; Jennifer Bodin; [2021]
    Nyckelord :objektifiering; sociala medier; yttrandefrihet; censur; Instagram; kvinnosyn;

    Sammanfattning : Sociala medier är ett fenomen som växer världen över och är något som de flesta unga använder dagligen. Genom att använda olika plattformar dagligen medföljer positiva och negativa konsekvenser, bland annat att påverkas av det man exponeras för på olika sätt. LÄS MER

  4. 9. Finns det trötthet av influencer marketing på Instagram? : En kvalitativ studie om hur influencer marketing upplevs av unga vuxna kvinnor i åldrarna 18 till 30 år och hur det påverkar deras köpintention

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Kelly Soto Beltran; Simon Cuenca Martinez; [2021]
    Nyckelord :Influencer marketing; Social media; eWOM; Fatigue; Purchase intention; Information overload.; Influencer marketing; Sociala medier; eWOM; Trötthet; Köpintention; Informationsöverbelastning;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this study is to investigate how influencer marketing is experienced by young adult women between the ages of 18 to 30, how the purchase intention is affected by their trust in, and trust in, influencers and influencer marketing as a marketing strategy and to see if there is fatigue of influencer marketing.  Research questions:  1. LÄS MER

  5. 10. Fit med sociala medier - En kvalitativ intervjustudie om unga kvinnors syn på sociala medier i relation till träning och hälsa

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Medeleine Fransson Stöök; [2020-02-13]
    Nyckelord :Träning; hälsa; sociala medier;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur unga kvinnor som tränar använder sociala medier, samt hur användningen påverkar deras tränings- och hälsouppfattningar. Teori: Digital deltagarkultur, tvåstegshypotesen, cultural studies Metod: Kvalitativ intervjustudie 10 kvalitativa intervjuer Resultat: Studiens huvudsakliga resultat visar att användningen av sociala medier i relation till träning och hälsa har både positiva och negativa konsekvenser. LÄS MER