Sökning: "hur väljer media att gestalta"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden hur väljer media att gestalta.
1. Debatten om klimatförändringar : En studie om hur ämnet gestaltades i svenska åsiktstexter
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)Sammanfattning : Allmänintresset för klimatfrågor har ökat de senaste åren och stödet för att sätta in samhällsåtgärder för att minska klimatförändringen är högt. I Naturvårdsverkets mätning (2021) svarade 86 procent att ämnet är mycket eller ganska viktigt, och 95 procent svarade att de tror att Sverige kommer att påverkas av klimatförändringen. LÄS MER
2. Idrottskvinnorna dominerar – eller? : En kvantitativ innehållsanalys om könsrepresentationen på sportsidorna i papperstidningen under vinter-OS 2018.
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Syftet med den här undersökningen var att studera hur bred gestaltning kvinnliga idrottare i jämförelse med manliga idrottare hade fått av media under vinter-OS som ägde rum år 2018 i Pyeongchang. Bakgrundsproblemet till studien är att män fortfarande får ta störst plats inom medias sportrapportering och kvinnorna får ett fortsatt litet utrymme inom gestaltningen. LÄS MER
3. Sak, spel eller skandal? : En kvalitativ studie om hur gestaltningarna av det amerikanska presidentvalet såg ut i svenska tidningar
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Problemformulering och syfte:Var fjärde år ska de amerikanska medborgarna rösta om vem som blir landets nästa president. Det är ett val som får mycket uppmärksamhet över hela världen och även i Sverige. LÄS MER
4. Fallet Lisa : En kvalitativ studie av tre svenska tidningars rapportering av en stor dramatisk händelse.
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Problemformulering och syfte: Den 17-åriga flickan Lisa Holms försvinnande den 7 juni 2015 var ett fall som gavs enorm publicitet i svensk media och denna nyhetshändelse engagerade hela Sverige. Den stora uppmärksamhet som dramatiska händelser väcker i svensk media kan förklaras av att en händelses sensationella karaktär har inverkan på nyhetsvärdet. LÄS MER
5. Vem äger bilden av Migrationsverket?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Mediernas framställning av Migrationsverket Denna uppsats undersöker och analyserar hur svenska dags- och kvällstidningar, inom ämnet strategisk kommunikation, porträtterar den svenska myndigheten Mi-grationsverket i media under en av myndighetens mest krävande perioder, under pågående flyktingkris hösten 2015. Idag fungerar dags- och kvällstidningar som en brygga mellan myndighetens information och dess slutliga publik vilket ger dem stor makt i att tolka och kunna sprida egna perspektiv av Migrationsverket och dess arbete under flyktingkrisen. LÄS MER