Sökning: "hur vi blir påverkade"

Visar resultat 1 - 5 av 184 uppsatser innehållade orden hur vi blir påverkade.

  1. 1. Lika barn leka bäst? : En etnologisk analys av hur kvinnliga relationer skapas genom vänskapsappen Gofrendly

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Julia Ringsten; [2024]
    Nyckelord :Etnologi; Gofrendly; Vänskap; Bourdieu; Posthumanism;

    Sammanfattning : Att knyta nya vänskapsrelationer som vuxen kan vara utmanande. Dels för att möjligheternaför sociala interaktioner förändras genom livet men även för att relationer mellan vuxnaställer högre krav. Nu har appar som Gofrendly trätt in i bilden som en potentiell lösning fördessa utmaningar. LÄS MER

  2. 2. FISK DIREKT FRÅN BÅTEN: En socialantropologisk studie om konsumtionen av färsk fisk och skaldjur på svenska västkusten.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Sandra Celin; [2023-09-27]
    Nyckelord :Småskaligt fiske; konsumtionsval; identitet; hållbart konsumerande; kulturarv;

    Sammanfattning : Hur vi väljer att konsumera säger något om oss människor, och konsumtion är en del av vår personliga identitet. Samtidigt är de konsumtionsval som vi gör påverkade av omgivningen, såsom påtryckningar av familj och samhället vi lever i. LÄS MER

  3. 3. "Många placeringar som har krävt mycket resurser har gjort att vi andra får stå tillbaka" : En intervjustudie om biologiska barns erfarenheter av familjehemsplaceringar – ett retrospektivt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Massara Daddi; Dalida Jabbo; Amanda Mörk; [2023]
    Nyckelord :Family home placement; biological children; psychosocial development; retrospective perspective; Familjehemsplacering; biologiska barn; psykosocial utveckling; retrospektivt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att undersöka vuxna biologiska barns erfarenheter av att vara familjehem och hur familjehemsplaceringarna har påverkat de biologiska barnen. Studien undersöker om den psykosociala utvecklingen har påverkat de biologiska barnen, hur erfarenheterna av att växa upp som biologiskt barn i familjehem har påverkat de vuxna individernas nuvarande livssituation och hur de biologiska barnen upplevde sin delaktighet i beslut gällande familjehemsplaceringar. LÄS MER

  4. 4. “Vi gör det för deras eget bästa” våldet inom äldreomsorgen : Omsorgspersonalens upplevelser av övergrepp och försummelse mot äldre personer inom äldreomsorgen.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Sandström Frida; Särström Katarina; [2023]
    Nyckelord :caregivers; domestic services; retirement homes; violence; abuse; neglect; power techniques; the theory of violence- and powerlessness; the ecological interpreting model; omsorgspersonal; hemtjänst; äldreboenden; våld; övergrepp; försummelse; makttekniker; våld- och maktlöshetsteori; den ekologiska tolkningsmodellen.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka förklaringar till varför äldre omsorgstagare blir utsatta för övergrepp och försummelse av omsorgspersonal. För att fånga omsorgspersonalens subjektiva och kontextuella uppfattningar delades en semistrukturerad kvalitativ enkät ut till valda omsorgsverksamheter i tre kommuner i Sverige. LÄS MER

  5. 5. Matematikutveckling i de tidiga skolåren : Specialpedagogers och speciallärares beskrivningar från identifiering till stödinsatser, med ett särskilt fokus på elever i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Miriam Lindström; Sandra Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Kartläggning; matematiksvårigheter; läs- och skrivsvårigheter; stödinsatser; specialpedagogik ;

    Sammanfattning : I såväl läroplaner som samhället i stort ställs höga krav på den kommunikativa förmågan och matematiska kunskaper. Svenska skolresultat visar att det finns ett behov att granska och säkerställa undervisning i matematik i relation till elevers språkliga kunskaper. LÄS MER