Sökning: "hur vi i förskolan bemöter pojkar och flickor"

Visar resultat 11 - 15 av 25 uppsatser innehållade orden hur vi i förskolan bemöter pojkar och flickor.

  1. 11. Pedagogens bemötande av pojkar respektive flickor : En observationsstudie på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Gunnarsson Hagman; Pauline Karlsson; [2014]
    Nyckelord :Bemötande; beröm; förskola; förväntningar; genus; hjälp med ytterkläder;

    Sammanfattning : Tidigare har ämnet genus inte varit lika omdiskuterat som nu i vårt Svenska samhälle. Under de tio senaste åren har det också blivit fler barn i Sverige som tar del av förskolans verksamhet. LÄS MER

  2. 12. Pojkars och flickors rätt att vara! : Pedagogers bemötande ur ett genusperspektiv

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Malin Degerman; Emma Lindberg; [2013]
    Nyckelord :genus; förskola; pedagoger; bemötande; medvetenhet;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna kvalitativa studie var att granska hur pedagoger bemöter pojkar och flickor, hur medvetna de var i sitt bemötande och se om det fanns någon skillnad i deras medvetenhet och hur de agerade i praktiken. Metoderna som användes för att få fram empiri var observationer och intervjuer som sedan har jämförts med varandra. LÄS MER

  3. 13. "Vissa barn kan ta mer plats än andra" : En studie av pedagogers bemötande av barn i samlingen ur ett genusperspektiv

    M1-uppsats, Lärarutbildning; Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet

    Författare :Charlott Söderberg; Ida Hemborg; [2011]
    Nyckelord :Förskola; Genus; Könsroller; Pedagoger; Samling; Bemötande;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur pedagoger bemöter barnen i samlingen på förskolan, får pojkar och flickor olika mycket uppmärksammhet och är i så fall pedagogerna medvetna om sitt sätt att bemöta barnen. Vi har undersökt detta genom intervjuer med tre pedagoger samt observationer av sex samlingar. LÄS MER

  4. 14. Starka flickor och vackra pojkar : En studie om hur pojkars och flickors identitetpåverkas ur ett genusperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Sofie Mogensen; Sandra Andersson; [2011]
    Nyckelord :Gender; Preschool; Identity; Guardians ; Educationalists; Possibilities; Genus; Förskola; Identitet; Vårdnadshavare; Pedagog; Möjligheter;

    Sammanfattning : I den här studien har vi undersökt hur vårdnadshavarnas och pedagogernas bemötande gentemot barnen påverkar deras identitet, samt om förskolans miljö har en inverkan på dem. I läroplanen för förskolan är jämställdhet ett skrivet mål som skall genomsyra verksamheten. LÄS MER

  5. 15. Genusmedvetenhet  : En studie om pedagogers förhållningssätt och bemötande av flickor och pojkar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Fatima Åkerholm; Siri Boman; [2010]
    Nyckelord :Genus; genusmedvetenhet; pedagoger; förskola; bemötande;

    Sammanfattning : Att motverka stereotypa könsroller är ett av flera uppdrag som förskolan har. Studiens syfte är att utifrån ett genusperspektiv undersöka hur pedagogerna bemöter flickor och pojkar i förskolans vuxenstyrda situationer men även att ta reda på hur pedagogerna ser på genus. LÄS MER