Sökning: "hur vi i förskolan bemöter pojkar och flickor"

Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade orden hur vi i förskolan bemöter pojkar och flickor.

  1. 16. Hjälpfröknar och pojkpanik – en kvalitativ studie om pedagogers bemötande av barn i förskolan ur ett genusperspektiv

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Johanna Axelsson; Åsa Wennström; [2009-01-15]
    Nyckelord :genus; förskola; bemötande; flickor; pojkar;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att utifrån ett genusperspektiv studera hur pedagogerna bemöter flickor och pojkar vid måltider och i tamburen i förskolan. De frågeställningar vi hade var  Finns det skillnader i uppmärksamheten riktad mot flickor och pojkar i måltidssituationen respektive i tamburen, med avseende på de observerade situationerna?  Finns det skillnader i intentioner och handlingar hos pedagogerna? Utifrån en kvalitativ metod intervjuades pedagoger och observationer videofilmades på två olika förskolor i Västra Götaland. LÄS MER

  2. 17.   "Jag tror att man omedvetet bemöter dem olika" : - om pedagogers bemötande i samling och tambur ur ett genusperspektiv.

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik; Institutionen för samhällsvetenskap

    Författare :Madeleine Karlman; Annika Rubensson; [2009]
    Nyckelord :genus; kön; genusperspektiv; bemötande; förskola;

    Sammanfattning :   Genus i förskolan anser vi är intressant eftersom det är ett aktuellt ämne som det forskas mycket om. Med denna bakgrund anser vi att pedagogerna borde ha kommit långt i arbetet kring genus, därför ansåg vi att det skulle bli intressant att gå ut på olika förskolor och observera hur det egentligen såg ut. LÄS MER

  3. 18. Pojkar är ju pojkar och flickor är ju flickor : en studie som belyser om pedagogerna i förskolan och fritidshemmen förstärker de traditionella könsrollerna genom sitt förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Elin Karlsson; Ellionor Lundqvist; [2008]
    Nyckelord :Könsroller; Pedagogik; Förhållningssätt; Förskolan; Fritidshem;

    Sammanfattning : Vi har valt detta ämne på grund av att vi som så många andra tror att pedagogerna bemöter barnen olika utifrån deras kön. Detta är något vi själva har erfarit under våra tidigare VFU-perioder (Verksamhetsförlagd utbildning) och arbetserfarenheter. Vi anser att barnens könsidentitet formas genom sociala samspel. LÄS MER

  4. 19. Jämställdhet i förskolan : En studie om hur förskollärare bemöter barn ur ett könsperspektiv

    Kandidat-uppsats, HLK, Ämnesforskning

    Författare :Erika Hegestig; Erika Andersson; [2008]
    Nyckelord :Gender; preschool; preschool teacher; equality; sex.; Genus; förskola; förskollärare; jämställdhet; kön.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med vår studie är att undersöka hur flickor respektive pojkar bemöts av förskollärare beroende på barnens kön. Genom observationer vill vi studera om barn bemöts lika/olika utifrån deras kön. LÄS MER

  5. 20. Godmorgon genus! Hur vi möter barnen ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Git-Marie Nilsson; Annika Lindholm; [2007]
    Nyckelord :genus; genusstruktur; jämställdhet; könsroller; lämningssituationen;

    Sammanfattning : Författare: Git-Marie Nilsson och Annika LindholmTitel: God morgon genus! Hur vi möter barnen ur ett genusperspektivUppsatsen är skriven utifrån ett genusperspektiv. Intresset för genusperspektivet väcktes i en kurs på Malmö högskola genom läsning av ”Lilla genushäftet” som är skrivet av Maria Hedlin. LÄS MER