Sökning: "hur vi i förskolan bemöter pojkar och flickor"

Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade orden hur vi i förskolan bemöter pojkar och flickor.

  1. 21. "Sen vet man att man vill behandla alla lika" - en undersökning av hur pedagoger bemöter pojkar och flickor i förskolan.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lina Björnberg; Anne Mattson; [2007]
    Nyckelord :Genus; förskolan; jämställdhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Vårt syfte med arbetet var att göra en jämförelse mellan pedagogernas egnareflektioner över hur de bemöter pojkar och flickor och hur de sedan agerar gentemot pojkarna ochflickorna i vardagliga situationer i förskolan.För att ta reda på detta använde vi oss av intervju som metod för att sedan filma pedagogerna i treolika situationer; måltid, kapprum och samling. LÄS MER

  2. 22. Gulliga gossar och fräcka flickor, eller? : Sweet boys and shamless girls, or?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Malin Andersson; Martina Magnusson; [2007]
    Nyckelord :genus; könsroller; fri lek.;

    Sammanfattning : Sammanfattning I denna studie har vi undersökt hur barnen bemöts av pedagogerna i den fria leken på förskolan ur ett jämställt perspektiv. Vi har valt att fokusera på pedagogernas agerande gentemot barnen ur ett genusperspektiv, detta därför att det är ett aktuellt ämne som ofta debatteras i media och vi har ett stort intresse av ämnet. LÄS MER

  3. 23. Förskolebarns fria lek - ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Lina Nilsson; Charlotte Persson; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att studera leken ur ett genusperspektiv I litteraturen beskrivs hur flickors och pojkars lek skiljer sig åt och hur pedagoger bemöter dem i olika situationer. Läroplanen tar upp att förskolan ska motarbeta typiska könsroller så varje barn får möjlighet att utvecklas utan stereotypa könsroller. LÄS MER

  4. 24. Genus, kön och jämställdhet i förskolan – en fråga om pedagogisk jämställdhetsmedvetenhet

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Jenny Sunesson; Agneta Östergaard; [2004]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med detta examensarbete är att synliggöra förhållningssätt och handlingar i det dagliga arbetet med barnen, ur ett könsperspektiv. Vår målsättning är att studera hur traditionella könsrollsmönster överförs och hur de befästs. Genom litteratur och undersökningar har vi sökt svar på våra frågor. LÄS MER

  5. 25. Pedagogens samspel med flickor och pojkar i leken

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Malin Andersson; Ann Kransberg; [2004]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vårt syfte är att undersöka hur pedagogen, i förskolan, handlar i leken utifrån ett genusperspektiv. Vi använder oss av en kvalitativ metod och har observerat med hjälp av filmkamera och löpande protokoll. Undersökningsgruppen består av fyra pedagoger och elva barn i åldern ett till två år. LÄS MER