Sökning: "hyltenstam"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet hyltenstam.

  1. 1. Modersmålsundervisning : En kvalitativ studie av sju föräldrars inställningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Cejna Demirsoy; [2020]
    Nyckelord :Modersmålsundervisning; föräldrar;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker sju föräldrars inställningar till modersmålsundervisning och syftet är att belysa dessa föräldrars syn på ämnet samt redogöra för bakomliggande orsaker. En kvalitativ forskningsmetod användes för att uppnå studiens syfte, då sju föräldrar intervjuades enskilt i ett skolrum. LÄS MER

  2. 2. Deutschunterricht in der schwedischen Schule vs. Deutschunterricht an der schwedischen Universität : Studenten über den Übergang von Schule zu Universität

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska

    Författare :Julia Scekic; [2019]
    Nyckelord :Moderna Språk; Pädagogik; Übergang; Gymnasium; Sprachen; Universität; Diskursanalyse; Diskurs-historischer Ansatz; Deutschunterricht; DHA;

    Sammanfattning : Die Kommission des Europäischen Rates hat 2002 festgelegt, dass jeder Europäer mindestens zwei Fremdsprachen ab dem frühen Kindesalter erlernen soll. Die Fremdsprachenkompetenz sei ein wichtiger Faktor für die Mobilität der Europäer und die allgemeine Wettbewerbsfähigkeit der Wirtschaft Europas (Europäische Kommission 2005). LÄS MER

  3. 3. RTI på sfi RTI. (Respons To Intervention) för kortutbildade sfi-elever med fokus på avkodning och läshastighet

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Axmarker; [2017]
    Nyckelord :sfi; kortutbildade; lässvårigheter; avkodning; RTI; förebyggande undervisning; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Elever inom utbildning i svenska för invandrare (sfi) som inte har utvecklat läs- och skrivförmåga på sitt modersmål ska få läs- och skrivinlärning inom ramen för sfi-utbildningen Det finns ett forskningsbehov att didaktiskt följa dessa elevers väg mot att bli litterata, i synnerhet för elever med läs- och skrivsvårigheter.Lästeorier bygger på att läsning handlar både om avkodning och förståelse (Kamhi & Catts, 2014) men i andraspråksforskningen har man inte forskat lika mycket på avkodning som man forskat på läsförståelse (Hyltenstam, 2010). LÄS MER

  4. 4. Nyanländas lärande- ett specialpedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lena Gyllensparre; [2016]
    Nyckelord :förberedelseklass; inkludering; nyanlända elever; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningarSyftet med studien är att undersöka nyanländas lärande ur ett specialpedagogiskt perspektiv. För att belysa detta har jag tagit del av vad specialpedagoger, lärare och nyanlända elever har för tankar och erfarenheter i ämnet. LÄS MER

  5. 5. Ämneshantering hos flerspråkiga med Alzheimers sjukdom

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Sandra Folkeryd; Nicole Zetterlund; [2013]
    Nyckelord :flerspråkighet; diskursanalys; samtalsämneshantering; Alzheimers sjukdom; andraspråk; logopedi; narrativa; bildstöd;

    Sammanfattning : In previous studies there has been indications that multilingualism has a delaying effect of the onset of dementia and damage on cognitive abilities (Bialystok et al., 2007; De Bot & Makoni, 2005, s. 58). Cognitive abilities refers to memory, attention, language, abstract thinking and understandings among other things (Läkemedelsverket). LÄS MER