Sökning: "hyperbol"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet hyperbol.

  1. 1. Bakom kulissen på en platsannons : En retorisk kritisk analys av platsannonser i två branscher

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erica Jacobsson; [2023]
    Nyckelord :job advertisement; rhetorical analysis; fantasy theme analysis; recruitment communication; platsannons; retorisk analys; fantasitema-analys; rekryteringskommunikation;

    Sammanfattning : Platsannonsen är ett medel för att övertyga arbetssökande att bli en del av arbetsgivarens gemenskap. I utformningen av platsannonser kan arbetsgivare marknadsföra sig genom att använda retoriska språkverktyg och även framställa en bild av organisationen, men i platsannonsen finns även en underliggande, dold berättelse om hur företaget ser på världen. LÄS MER

  2. 2. "For the fifty-eleventh time" : Examining cross-linguistic properties of hyperbolic numerals and quasi-numeral expressions through parallel text extraction

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Amanda Kann; [2022]
    Nyckelord :hyperbole; hyperbolic quantification; numeral typology; parallel texts; quasi-numerals; hyperbol; hyperbolisk kvantifiering; kvasinumeriska uttryck; parallelltexter; räkneordstypologi;

    Sammanfattning : In some languages, vague and exaggerated quantities can be represented using certain conventionalised numeral expressions with cross-linguistically varying values, such as Danish hundredesytten "117". Hyperbolic quantities can also be expressed using other quantifier expressions (such as English zillion) which, while they do not denote a specific numerical value, have both structural and functional similarities with exact numerals. LÄS MER

  3. 3. Hållbara budskap - En studie om hur hållbarhet kommuniceras

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Amelia Karlsson; [2020]
    Nyckelord :CSR; Hållbarhet; ICA; klassisk aristotelisk retorik; reklamfilm; visuell retorik;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att få en ökad förståelse för hur ICA kommunicerar sitt hållbarhetsarbete, detta då ICA enligt SBIs undersökning uppfattades som en av de mest hållbara dagligvarubutikerna i Sverige 2020 (Sustainable brand index 2020b). För att utläsa hur hållbara budskap kommuniceras i tre reklamfilmer studeras de med hjälp av metoder hämtade från såväl den klassiska retoriken som den visuella retoriken. LÄS MER

  4. 4. Utan ord - En granskning av Shaun Tans verk Ankomsten, ur ett visuellt semiotiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Catharina Ullerud; [2018]
    Nyckelord :Shaun; Tan; Pantomime; Uncanny; unheimlich; semiotics; hyperbole; signifier;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker om det går att förklara varför bilder i Shaun Tans bok Ankomsten upplevs som obehagliga. Teorin i uppsatsen grundar sig till stor del på ”das unheimlich”, ett uttryck myntat av Freud och som i uppsatsen beskrivs som det kusliga. Andra teorier är kognitiv dissonans och hyperbol. LÄS MER

  5. 5. Myndighet och retorik – en fungerande taktik? : Hur offentliga myndigheter kan använda visuell och verbal retorik i samverkan i ett externt informationsmaterial

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Linn Andersson; [2017]
    Nyckelord :Text design; information design; rhetoric; visual rhetoric; verbal rhetoric; official language; public sector; affect; Textdesign; informationsdesign; retorik; visuell retorik; verbal retorik; myndighetsspråk; offentlig sektor; klarspråk; påverka;

    Sammanfattning : Studies show that young adults do not see public sector as an attractive employer. There is an incorrect view that needs to be treated with correct information. Ovanåkers municipality has therefore requested an information material that highlights them as employers. LÄS MER