Sökning: "hypotetisk deduktiv"

Visar resultat 1 - 5 av 100 uppsatser innehållade orden hypotetisk deduktiv.

  1. 1. Varför hållbarhetsrapporterar vissa kommuner och andra inte?

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Florentina Peci; Amanda Scheffel; [2023-01-24]
    Nyckelord :Hållbarhetsrapportering; Hållbarhetsredovisning; Kommunal redovisning; Legitimitetsteori;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att förklara varför vissa kommuner hållbarhetsrapporterar och andra inte gör det. Teori: Studien använder legitimitetsteorin som teoretisk referensram. Teorin hjälper till att förklara varför kommuner frivilligt väljer att upprätta hållbarhetsrapportering. LÄS MER

  2. 2. Fransk neo-kolonialism i Afrika : En hypotetisk deduktiv studie av CFA-francens inverkan påbeteende hos kapitalägare i Guinea-Bissauutifrån Public Choice-teorin

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jesper Sjöquist Wikström; [2023]
    Nyckelord :Neo-colonialism; CFA-franc; Public Choice theory; Interrupted time-series design; Guinea-Bissau; Capital owners; Capital flight; Foreign reserves;

    Sammanfattning : This research paper addresses the compelling intersection of economic behavior and neo-colonial structures, specifically within the context of the CFA Franc currency union. The central issue under examination is the impact of the CFA Franc agreement on the behavior of capital owners in Guinea-Bissau. LÄS MER

  3. 3. Corporate Social Responsibility och goodwillnedskrivning : En kvantitativ studie på 703 publika europeiska bolag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Fuad Anuar Ali; Jawad Taqwaei; [2023]
    Nyckelord :CSR; ESG; Goodwill Impairment; Stakeholder Theory; Socialt ansvar;

    Sammanfattning : Titel: Corporate Social Responsibility och Goodwill Impairment: Sambandet mellan CSR och goodwillnedskrivningar. En kvantitativ studie på 703 noterade europiska företag under 2022. LÄS MER

  4. 4. Förekommer samband mellan CSR och finansiella prestationer i känsliga industrier? : En kvantitativ studie på 217 publika bolag inom industrisektorer i Danmark, Finland, Norge och Sverige

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Albin Anderhök; Agit Dönmez; [2023]
    Nyckelord :CSR; financial performance; ESG; legitimacy theory; stakeholder theory and institutional theory.; CSR; FP; finansiella prestationer; ESG; legitimitetsteorin; intressentteorin och institutionella teorin.;

    Sammanfattning : Titel: Förekommer samband mellan CSR och finansiella prestationer i känsliga industrier? En kvantitativ studie på 217 publika bolag inom industrisektorer i Danmark, Finland, Norge och Sverige Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Albin Anderhök och Agit Dönmez Handledare: Jan Svanberg  Datum: 2023 – januari    Syfte: Syftet med studien är att undersöka sambandet mellan CSR och finansiella prestationer för en geografisk kontext karaktäriserad av en omfattande hållbarhetsreglering för börsnoterade företag i de nordiska länderna Danmark, Finland, Norge och Sverige med inriktning på känsliga industrisektorer som kan anses granskas i hög grad. Metod: Studien utgår från en positivistisk forskningsfilosofi med en hypotetisk-deduktiv ansats. LÄS MER

  5. 5. Sambandet mellan country-of-origin och svenska konsumenters varumärkeslojalitet och priskänslighet : En kvantitativ studie om huruvida svenska konsumenters associationer till Sverige kan påverka deras lojalitet och priskänslighet mot svenska livsmedelsvarumärken.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Julia Nordin; Emilia Tušetić; [2023]
    Nyckelord :Country-of-origin; brand loyalty; price sensitivity; attitudinal attachment; behavioral loyalty; food; food brands; Country-of-origin; varumärkeslojalitet; priskänslighet; attitydfäste; beteendelojalitet; livsmedel; livsmedelsvarumärken;

    Sammanfattning : Titel: Sambandet mellan country-of-origin och svenska konsumenters varumärkeslojalitet och priskänslighet – En kvantitativ studie om huruvida svenska konsumenters associationer till Sverige kan påverka deras lojalitet och priskänslighet mot svenska livsmedelsvarumärken. Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi. LÄS MER