Sökning: "iögonfallande konsumtion"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade orden iögonfallande konsumtion.

  1. 6. Slussen – visionen om en mötesplats : en retorisk och semiotisk analys av ett stadsplaneringsprojekt

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Katarina Holm; [2012]
    Nyckelord :semiotik; sociosemiotik; topos; ideologi; stadsplanering; vision; Slussen; Stockholms stad;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen uppmärksammar planerna för ombyggnaden av nya Slussen i Stockholm. Fokus i undersökningen ligger på mötesplatserna och dess deltagare enligt den vision som presenteras av Stockholms stad. Genom en kvalitativ metod granskas hur modern stadsplanering är tänkt att påverka människor som passerar och vistas vid Slussen. LÄS MER

  2. 7. The Right One : En studie av användningen av könsstereotyper i tryckt alkoholreklam i svensk månadspress

    Kandidat-uppsats, Kultur, samhälle, mediegestaltning

    Författare :Carolina Henningsson; Henrietta Thönnersten; [2011]
    Nyckelord :Alcohol advertisting; advertisement; monthly press; gender stereotypes; consumtion; Alkoholreklam; reklam; månadspress; könsstereotyper; konsumtion;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att titta på om de stereotypa bilderna som tycks finnas av män och kvinnor i reklam stämmer; som att rosa drar till sig en kvinnas uppmärksamhet eller att en stilren bild attraherar män mer än kvinnor. Eftersom annonserna vi har valt kommer från en typisk herrtidning och en typisk damtidning hoppas vi på att kunna komma fram till att det finns distinkta skillnader i hur män och kvinnor reagerar på de sex annonser vi har valt ut. LÄS MER

  3. 8. Slow Food - mer än bara mat. En studie i social distansering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Katarina Malmqvist; Josefine Grahed Jangvert; Anna Neckmar; [2010]
    Nyckelord :konsumtion; identitet; kapital; habitus; smak; slow food; prioritet; iögonfallande konsumtion och social distansering; Trade; Handel; Business and Economics;

    Sammanfattning : ABSTRACT Titel: Slow Food – mer än bara mat. En studie i social distansering. Författare: Katarina Frennmark, Josefine Grahed och Anna Neckmar Nyckelord: Konsumtion, identitet, kapital, habitus, smak, Slow Food, prioritet, iögonfallande konsumtion och social distansering. LÄS MER

  4. 9. Shop 'til you drop! Hur kan lyxvaran behålla sin exklusivitet när fler har möjlighet att konsumera den?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Kajsa Josefin Ravn-Holm; Mariah Lindborg; Andrea Frithiof; [2010]
    Nyckelord :lyxkonsumtion; iögonfallande konsumtion; image; trend och identitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka lyxvarans benägenhet att behålla sin status och exklusivitet utifrån ett konsumentperspektiv. Fenomenet att fler är kapabla till att konsumera lyx borde hämma lyxproduktens mervärde. LÄS MER

  5. 10. Studenter som konsumenter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Emma Friberg; Lina Dahlström; Erik Telg; [2006]
    Nyckelord :studenter; konsumtionsbeteende; konsumtionsbehov; trinity-modellen; Trade; Handel; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: I uppsatsen ska vi undersöka hur dagens studenters konsumtionsbeteende ochkonsumtionsbehov ser ut. Uppsatsen kommer även att klargöra hur studenternas ekonomiska situation påverkar detta beteende och behov, samt vilka faktorer som ligger bakom detta. Metod: Uppsatsen har en deduktiv ansats då vår utgångspunkt har varit teorin. LÄS MER