Sökning: "i sagans värld"

Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade orden i sagans värld.

  1. 11. Matematik i sagans värld : En intervjustudie med förskollärare om deras arbete med bokläsning och matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Flink; Lina Karlsson; [2014]
    Nyckelord :barns lärande; bilderböcker; förhållningssätt; förskollärare; interaktioner; matematik; språk;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om förskollärares erfarenheter av att kombinera bilderboksläsning och matematik i förskolan. Förskolans läroplan Lpfö98/10 (Skolverket, 2010) belyser att förskollärare ska se till att barnen i förskolan får stimulans och utmaning i sin språk och kommunikationsutveckling samt i sin matematiska utveckling. LÄS MER

  2. 12. En magisk dörr till sagans värld : "Mellan saga, böcker och lek kanske inte steget är så stort egentligen"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Helen Gustavsson; Frida Creutzberg; [2012]
    Nyckelord :Förskola; Saga; Sagor; Barns språk; Sociokulturellt; Vygotskij; Litteracitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att studera förskollärarnas beskrivningar av hur deras arbete med sagor påverkar barnens aktiviteter i förskolan och på fritiden. Frågeställningarna är; hur beskriver förskollärarna att sagan påverkar barns lek? Hur beskriver förskollärarna att sagan påverkar barns språk? Vilka olika arbetssätt väljer förskollärarna utifrån sagor? Hur beskriver förskollärarna samarbetet med föräldrarna kring sagor? I studien har den teoretiska utgångspunkten varit sociokulturellt perspektiv med Vygotskij som förespråkare och vad begreppet litteracitet innebär för barns språk. LÄS MER

  3. 13. En studie om sagoarbete i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Violetta Olsson; Marie Hellström; [2012]
    Nyckelord :kreativitet; kulturarv; lärande; saga; värdegrund;

    Sammanfattning : Syftet med studien och våra frågeställningar var att få fördjupade kunskaper om sagans möjlighet att öka förutsättningar till elevernas lärande och utveckling. Vi ville också se om det är relevant att öka sagoarbetet i undervisningen. LÄS MER

  4. 14. Matematik i sagornas förtrollade värld - En studie kring hur sagor/berättelser påverkar barns matematiska begreppsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Rebecka Henrikson; Malin Jensen; [2011]
    Nyckelord :aktionslärande; begreppsförståelse; förskola; matematik; muntligt berättande; sagor;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka om sagor har betydelse för den matematiska begreppsförståelsen hos yngre barn. Vid tidigare forskning kring sagornas betydelse för inlärningen har fokus legat på svenska språket till exempel i ordförståelse och som introduktion till läs- och skrivprocessen. LÄS MER

  5. 15. Matematik i sagans värld och pedagogers roll att inspirera och synliggöra matematik i förskolan

    C-uppsats,

    Författare :Lotten Ljungström; [2011]
    Nyckelord :Saga; Matematik; Erfarenhetsvärld; Synliggöra;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med detta arbete är att ta reda på hur pedagoger kan utveckla intresset för matematik hos förskolebarngenom sagoläsning och sagoberättande.Huvudfråga: Vilket förhållningssätt har pedagogerna till matematik i förskolan?Metod och material: Undersökningen består av intervjuer med sex pedagoger på en förskola samtbarnobservationer med sagoläsning med fyra barn vid två olika tillfällen. LÄS MER