Sökning: "ibm model"

Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser innehållade orden ibm model.

  1. 1. Hur påverkas svenskhushållskonsumtion av olikabindningstider på bolån vidstyrränteförändringar?

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Martin Wejdenmark; Alireza Rasooli; [2024]
    Nyckelord :Mortgage term; household consumption; disposable income; policy rate; inflation; Räntebindningstid; hushållskonsumtion; disponibel inkomst; styrränta; inflation;

    Sammanfattning : In Sweden variable-rate mortgages are relatively common. Furthermore, householdindebtedness is high in relation to other nations within the European Union. Therefore,monetary policy has a stronger effect on the economy due to the household sensitivityregarding interest rates. LÄS MER

  2. 2. Effekten av mikro- och makroinfluencers på köpintentionen : En kvantitativ studie om influencer-typernas påverkan inom färg-kosmetika

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Hanna Larsson; Linn Nyman; Josefine Wallén; [2023]
    Nyckelord :Mikroinfluencers; makroinfluencers; Source credibility model; köpintention; Theory of planned behavior; attityd;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att skapa förståelse för om och i så fallhur mikro- och makroinfluencers påverkar relationen mellan attitydkomponenterna (tillförlitlighet, experits och attraktivitet) och köpintentionen. Metod:Denna studie baseras på en kvantitativ forskningsmetod där primärdata samlades in via en digital enkätundersökning. LÄS MER

  3. 3. The Impact of Quantum Computing on the Financial Sector : Exploring the Current Performance and Prospects of Quantum Computing for Financial Applications through Mean-Variance Optimization

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Produktionsekonomi

    Författare :Ante Fahlkvist; Alfred Kheiltash; [2023]
    Nyckelord :Quantum computing; Finance; Financial applications; Mean-variance optimization; Zero-one quadratic programming; Quantum computing in finance;

    Sammanfattning : Many important tasks in finance often rely on complex and time-consuming computations. The rapid development of quantum technology has raised the question of whether quantum computing can be used to solve these tasks more efficiently than classical computing. LÄS MER

  4. 4. Delade upplevelser och förändrade smaker : En kvantitativ studie om hur användargenererat innehåll påverkar konsumenters attityder till restauranger

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Malin Augustsson; Isabelle Hedberg; [2023]
    Nyckelord :User-Generated content; Brand attitude; Attitude components; Restaurant; Purchase intention; Användargenererat innehåll; Varumärkesattityd; Attitydkomponenter; Restaurang; Köpintention;

    Sammanfattning : Forskningsfråga: I vilken grad påverkar användargenererat innehåll konsumenters tre dimensioner av attityder till företag i restaurangbranschen? Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur användargenererat innehåll påverkar konsumenters varumärkesattityder till företag inom restaurangbranschen. Resultatet av att analysera de tre dimensionerna av attityder; kognition, affektion och konation kan hjälpa företag att förstå i hur stor grad användargenererat innehåll påverkar konsumenters varumärkesattityder. LÄS MER

  5. 5. Period product preferences – a cup half full? A study of Swedish high school students’ choice of menstrual products with a focus on sustainable, reusable products.

    Master-uppsats, Lunds universitet/LUCSUS

    Författare :Tea-Maria Munk; [2023]
    Nyckelord :Menstrual health management; Sustainability Science; menstrual products; cross-cultural; IBM-WASH; Swedish high-school students; Social Sciences;

    Sammanfattning : The most used menstrual products in Sweden are disposable pads and tampons, contributing to plastic pollution and harmful resource use; an environmental impact that could be reduced by using reusable products, such as menstrual cups and reusable pads. This cross-sectional study of high school students in Malmö and Lund researches their menstrual product preferences and the factors that influence these. LÄS MER