Sökning: "ica evm"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden ica evm.

  1. 1. Varumärkessamarbeten mellan LVM och EVM vid kategoriutvidgningar: En Fungerande Strategi?

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Stefan Åhlstedt; [2008]
    Nyckelord :national brand; private brand; brand extension; cobranding: category fit;

    Sammanfattning : This thesis examines the possible beneficial effects of a temporary cooperation between a national brand and a private brand. The main hypothesis suggests that if a national brand wants to make a category extension to a remote product category, it should be able to decrease its risk by affiliating itself with a private brand. LÄS MER

  2. 2. Transportförpackningar och marknadsföring av frukt och grönt inom dagligvaruhandeln : en pilotstudie i Sverige och Tyskland

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Crop Science

    Författare :Åsa Andersson; [2004]
    Nyckelord :transportförpackningar; marknadsföring; frukt och grönt;

    Sammanfattning : The logistic business Svenska Retursystem AB was founded by the Swedish retail sector in the year 2000, and their introduction of a grey plastic crate to the supply chain for perishable goods changed the situation for the swedish horticultural sector. The new system revealed several challenges to be tackled by all actors, from the small family firm to the bigger organisations. LÄS MER

  3. 3. Konsumentbaserat Varumärkeskapital -Egna Varumärken och Traditionella Varumärken, en jämförande studie i dagligvaruhandeln

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofie Bjerkefeldt; Louise Christiansson; [2003]
    Nyckelord :Varumärkeskapital; Brand Equity; Konsumentbaserat varumärkeskapital; Traditionella Varumärken; Egna Varumärken; EVM; Private Label brands; Store Brands; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Vårt syfte är att skapa en ökad förståelse för EVM och deras styrka i svensk dagligvaruhandel i egenskap av varumärkeskapital. Vårt syfte är också att undersöka hur starka EVM är relativt traditionella varumärken samt utreda om de generella dimensioner som konsumentbaserat varumärkeskapital anses bestå av är relevanta för tvättmedel i dagligvaruhandeln. LÄS MER

  4. 4. Integrerad företagsidentitet och varumärkesidentitet

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jeanette Berglund; Annika Olsson; [2002]
    Nyckelord :Varumärkesidentitet; Företagsidentitet; Egna varumärken; EVM; Identitetsprisma; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att integrera begreppen varumärkesidentitet och företagsidentitet. Problemet är hur begreppen varumärkesidentitet och företagsidentitet kan integreras i Kapferers identitetsprisma. Teoretiskt har vi utvecklat identitetsprismat utifrån existerande teorier och skapat vår egen referensram. LÄS MER

  5. 5. ICA-Netto- en studie av den internationella samarbetsproblematiken i dagligvarubranschen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Niels Fischer; Björn Hallerborn; Mikael Ljungdahl; Jarek Salbert; [2002]
    Nyckelord :strategiska allianser; dagligvarumarknaden; företagskultur; varumärken; lågprishandel; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka vilka motiv som ICA respektive Netto hade för att ingå i den strategiska alliansen. Vidare ville vi analysera vilka effekter som samarbetet kommer att resultera i, på kort respektive lång sikt. Vi har valt att framförallt se problemet utifrån ICA:s perspektiv. LÄS MER