Sökning: "icdp"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet icdp.

  1. 1. Nyckelpersoners röster om ICDP som universell föräldraskapsstödsinsats i skolan : Det är för alla, oavsett problematik eller svårigheter

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)

    Författare :Suzanne Millmark; Erica Malmberg; [2022]
    Nyckelord :Barn; Föräldraskapsstöd; Hälsofrämjande insats; ICDP; Skola;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Det finns behov av mer forskning kring hur International Child Development Programme (ICDP) skulle kunna användas som en svensk universell föräldraskapsstödjande insats i skolan. Programmet som det ser ut idag, är utvecklat i Norge. LÄS MER

  2. 2. Emotional intelligence, need for cognition and cognitive reflective ability related to attitudes towards a further training program among preschool staff

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Joakim Lundgren; [2017]
    Nyckelord :emotional intelligence; need for cognition; cognitive reflective ability; attitudes; further training program;

    Sammanfattning : There are currently scarce research regarding further training programs and employees’ attitudes toward them. This present work examined 95 preschool employees from one municipal community in matters of emotional intelligence, need for cognition, and cognitive reflective ability and how these influenced their attitudes toward a further training program called International Child Development Programme, ICDP (study 1). LÄS MER

  3. 3. - Snälla kan jag få känna? : Pedagagogers syn på framgångsfaktorer vid undervisning inom statlig Specialskola med inriktning syn.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Maria Jonsson; [2017]
    Nyckelord :Statlig specialskola; uppfattningar; erfarenheter; framgångsfaktorer; undervisning; svår synnedsättning; blindhet; autism.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att beskriva pedagogers uppfattningar och erfarenheter av framgångsfaktorer vid undervisning av svårt synsvaga, blinda elever som har kombinationen autism som ytterligare funktionsnedsättning. Pedagogerna i denna undersökning undervisar elever som har sin skolplacering inom statlig Specialskola med inriktning syn. LÄS MER

  4. 4. Att främja utveckling för barns bästa : En utvärdering av personalens upplevelser av verksamheten Förskoleteamet Tummen

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Ulf Johansson; [2016]
    Nyckelord :Child abuse; Child development; Collaboration; Förskoleteamet Tummen; Parental support; Barn som far illa; Barns utveckling; Föräldrastöd; Förskoleteamet Tummen; Samverkan;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barn som far illa är ett folkhälsoproblem. Det har visat sig att beteendeproblem hos barn redan vid tre års ålder kan påverka deras framtida risker för psykisk ohälsa, kriminalitet, missbruk, avhopp från skolan, koncentrationssvårigheter och utanförskap. LÄS MER

  5. 5. The effect of integrated conservation and development programs in protected areas on human wellbeing : an empirical analysis of Brazil’s bolsa floresta programme

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Elan Swartz; [2015]
    Nyckelord :additionality; Amazon; Brazil; conservation reserves; economics; human-wellbeing; ICDP; impact evaluation; matching; program evaluation;

    Sammanfattning : Considering the current debate over which strategies are most effective in promoting environmental and human welfare in protected areas, we focus on Integrated Conservation and Development Programs, an approach which seeks to find ‘win-win’ outcomes by supporting environmentally sustainable and profitable income generating sources. Counter, the predominant literature, we measure program effectiveness in terms of human welfare, accounted for by relative changes in household income and asset growth. LÄS MER