Sökning: "icke finansiella mått"

Visar resultat 1 - 5 av 83 uppsatser innehållade orden icke finansiella mått.

  1. 1. Att mäta prestation inom revisionsbranschen : En kvalitativ studie om prestationsmätning ur revisorns perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Elin Andersson; Nora Stieng; [2023]
    Nyckelord :performance management; performance measurement; financial measures; non-financial measures; efficiency; prestationsledning; prestationsmätning; finansiella mått; icke-finansiella mått; produktivitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Prestationsmätning syftar till att styra organisationen i en riktning som ligger i linje med företagets övergripande mål och strategi. Det är ett styrmedel som initialt designades för industrisektorn, vilket resulterat i att frågor ställts huruvida mätningen kan appliceras på tjänsteverksamheter. LÄS MER

  2. 2. Ledningsersättningar : Insikter från ett intressentperspektiv

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Kevin Lopes; Andreas Toro Tjernström; [2023]
    Nyckelord :Executives; Remuneration; Legitimacy; Stakeholders; Transparency; Laws; Ledande befattningshavare; Rörlig ersättning; Legitimitet; Intressenter; Transparens; Lagar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förmågan för ett företag att överleva och blomstra beror i stor utsträckning på tillgången till resurser från olika intressenter. För att intressenterna ska vilja tillhandahålla resurser är det kritiskt för företaget att dess handlingar uppfattas som legitima. LÄS MER

  3. 3. Prestationsmätning : En kvalitativ studie om prestationsmätning inom banksektorns privatrådgivning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Micael Sjöbom; William Svedebäck; Adam Ljungqvist; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Banksektorn har blivit mer och mer utsatt för konkurrens. Detraditionella bankerna har därför behövt applicera ett större fokus på attbemöta kundens specifika behov. Yrket som rådgivare regleras avsituationen och sätter kunden i förarsätet. LÄS MER

  4. 4. Hur olika marknadsföringsmetoder påverkar företags värdeskapande : En kvalitativ studie på svenska detaljhandelsföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Dex Jillings; Julia Näslund; [2022]
    Nyckelord :Marknadsföring; värdeskapande; lönsamhet; lönsamhetsmått; influencer marketing;

    Sammanfattning : Investeringar i marknadsföring har länge tagit plats i diskussioner för företag, där målet ofta är att investera i marknadsföring som genererar värdeskapande. Utifrån detta har syftet för studien tagits fram. Syftet är att öka förståelsen för hur lönsamt det är för företag att investera i marknadsföring. LÄS MER

  5. 5. Klassificering av finansiella dokument med Naïve Bayes och en regelbaserad klassificerare : En jämförelse mellan Naïve Bayes och en regelbaserad klassificerare inom området finansiella handlingar

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Elias Lundgren; Sally Isakas; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis explores if classification of financial documents is possible through machine learning with implementations of Naïve Bayes and a rule-based method. It further explores the differences between these approaches, including a version of Naïve Bayes that includes a decision threshold. LÄS MER