Sökning: "icke omsorg"
Visar resultat 1 - 5 av 78 uppsatser innehållade orden icke omsorg.
1. ”Jag tror inte de är som alla andra”
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Denna studie syftar till att fråga om och lyssna till barns berättelser om sina lärare i fritidshem, vad de värderar och huruvida deras behov blir bemötta. Studien tar en teoretisk utgångspunkt i barnsyn, barns behov samt barns perspektiv. LÄS MER
2. “Det är en sån här fingertoppskänsla!” : en studie om blyga barns inflytande, ur förskollärares perspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : This study is based on preschool teachers' descriptions of shy children's influence in preschool activities. The purpose of the study is to investigate what influence shy children have in preschool, from the preschool teacher's perspective. LÄS MER
3. Mormor lagar filten, och filten värmer mormor: Ett arbete som genom hemslöjd undersöker hur vi kan visa mer omsorg för och med arkitektur
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljöSammanfattning : Varför är det viktigt att skapa arkitektur med utgångspunkt i kärlek? Vad innebär det att värdera arkitektur utifrån ett icke-mänskligt perspektiv? Och hur kan hemslöjd lära oss att förhålla oss till vår värld med mer omsorg? Det här examensarbetet undersöker hur vi kan visa mer omsorg för och med arkitektur och argumenterar för att care, eller omsorg, behöver integreras som en självklar del i prakti- ken. Genom feministisk posthumanistisk teori och care som teoretiskt begrepp dekonstrueras de könade maktrelationerna av omsorgsarbete och väver istället samman arkitektur, care och hemslöjd för att omvärdera vad arkitektur gör och kanske bör göra. LÄS MER
4. Det känslostyrda arbetet för blivande förskollärare : En kvalitativ diskursanalys rörande institutionella förväntningar kring vad förskollärare förväntas förstå om känslor
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka institutionella förväntningar som finns på blivande förskollärare på Uppsala universitet angående det emotionella arbetet som de ska utföra. Studien använder sig av kurslitteratur från Uppsala universitets förskollärarprogram (2022). LÄS MER
5. Kompetensutveckling- lika för alla? : En kvalitativ fallstudie om upplevelser av kompetensutveckling hos personal inom psykiatrisk slutenvård
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Kompetensutveckling som fenomen har i dagens samhälle blivit väldigt populärt inom samtliga sektorer. Härtill finns lagar som reglerar hur verksamheter inom vård- och omsorg ska bedrivas och där ansvaret för att tillgodose rätt kompetens hos personalen faller på vårdgivaren. LÄS MER