Sökning: "icke styrda aktiviteter"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden icke styrda aktiviteter.

  1. 1. Att leka med språket som en väg till skrift- och läsförståelse : En studie om pedagogernas arbete med små barns tidiga litteracitetsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jennie Nordquist; Emma Holma; [2018]
    Nyckelord :emergent literacy; pedagogens roll; språkutveckling; sociala samspel; språkmiljö.;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om pedagogers arbete med små barns tidiga littracitetsutveckling. Vårt syfte med studien var att undersöka hur verksamma pedagoger arbetar och tänker gällande miljöns erbjudanden likväl som den egna rollen för att väcka och fånga upp barns intresse och lärande i litteracitetsaktiviteter i spontana situationer. LÄS MER

  2. 2. Barns möten med matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Frostander; [2014]
    Nyckelord :barnets inflytande; matematik; styrda aktiviteter; icke styrda aktiviteter; lärandeteorier; det kompetenta barnet;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att få syn på hur barn möter och använder matematik i förskolan samthur pedagogerna i förskolan arbetar med och förhåller sig till ämnet. Både i de ickestyrdaaktiviteterna och i de styrda. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkiga barns kommunikation : -En kvalitativ studie om flerspråkiga barnskommunikation i en mångkulturellförskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Florimdona Memedov; Mariam Chamoun; [2013]
    Nyckelord :Preschool; multilingual children; communication; participation; interaction and native; Förskola; flerspråkiga barn; kommunikation; delaktighet; interaktion och och modersmål;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur flerspråkiga barn i åldern 4-5 år kommunicerar medpedagog och med andra barn och vilka konsekvenser detta får för deras möjlighet att delta iförskolans verksamhet. Undersökningen grundas på tre teoretiska begrepp som beskriver ombarnets kommunikation och interaktion med andra i omgivningen. LÄS MER