Sökning: "icke verbal kommunikation i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden icke verbal kommunikation i förskolan.

  1. 1. Språkbarriärer i förskolan : En kvalitativ studie utifrån förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Maja Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Preschool; communication; social learning; sociocultural perspective; language barriers.; Förskola; kommunikation; socialt lärande; sociokulturellt perspektiv; språkbarriär;

    Sammanfattning : En förutsättning för lärande i förskolan är god kommunikation och att skapa trygghet för barnen. Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur man kan minska/undvika språkbarriärer i förskolan genom att ge exempel på hur förskollärare uttrycker att de möter barn med annat modersmål. LÄS MER

  2. 2. “Det är en sån här fingertoppskänsla!” : en studie om blyga barns inflytande, ur förskollärares perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Erika Wifralius; Annica Liljegren; [2023]
    Nyckelord :shy children; influence; preschool teachers; Noddings; nonverbal communication; verbal communication; shyness; Blyga barn; inflytande; förskollärare; Noddings; icke-verbal kommunikation; verbal kommunikation; blyghet;

    Sammanfattning : This study is based on preschool teachers' descriptions of shy children's influence in preschool activities. The purpose of the study is to investigate what influence shy children have in preschool, from the preschool teacher's perspective. LÄS MER

  3. 3. Förskolebarns trygga relationer till pedagoger utifrån deras verbala och icke-verbalak ommunikation : - En kvalitativ observationsstudie

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Julia Grattan; Johanna Gullberg; [2023]
    Nyckelord :Attachment; security; comfort; relationships; secure base; safe haven; children; preschool teacher; verbal and non-verbal communication; interaction.; Anknytning; trygghet; tröst; relationer; trygg bas; säker hamn; barn; pedagog; verbal och icke-verbal kommunikation; samspel;

    Sammanfattning : Trygga relationer mellan pedagog och barn har minskat i förskolan. Trots det visar tidigare forskning på det tydliga samband som finns mellan barns trygghet och deras utveckling samt lärande. LÄS MER

  4. 4. De yngsta barnens icke-verbala motstånd vid måltider i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare möter barns motstånd för att främja en demokratisk måltidsmiljö.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Erika Augustsson; Gustavsson Ellinor; [2023]
    Nyckelord :Förskola; yngre barn; motstånd; måltid; demokrati; icke-verbal;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares erfarenheter av att möta yngre barns motstånd i form av icke-verbala uttryck för att främja en demokratisk miljö i samband med måltider. Frågeställningarna som besvaras handlar om förskollärarnas upplevelser av hur barn gör icke-verbala motstånd under måltiderna och hur förskollärarna beskriver att de bemöter barns motstånd för att främja en demokratisk måltidsmiljö. LÄS MER

  5. 5. Snurrar med kroppen runt en lyktstolpe och tittar samtidigt upp mot himlen : En kvalitativ observationsstudie om hur de yngsta förskolebarnen interagerar multimodalt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Bele Palm; Matilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :Multimodalitet; Interaktion; Förskola; Yngsta barnen; Icke-verbal kommunikation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur de yngsta förskolebarnen använder olika kommunikativa resurser i interaktion under en dag på förskolan. Frågeställningen som studien utgår ifrån är: Hur interagerar de yngsta förskolebarnen multimodalt i spontana aktiviteter?Studien är en kvalitativ studie där empirin samlats in via barnobservationer från tre förskoleavdelningar med åldern 1-3 år. LÄS MER